صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 17 تا 30 , از مجموع 30

موضوع: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

  1. #17
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]یکی دیگر از آفت*های کسب و کار، غشّ در معامله است که در احادیث به شدت از آن نهی شده است.

    غش؛ یعنی خیانت و این معنای جامعی است که شامل: کلاه*برداری، تقلب،جعل*سند، جعل*امضا، دادن چک بدون محل و سایر راه*های شیطانی می*شود کهمتأسفانه عده*ای از مردم به آن گرفتار هستند.

    بسیاری از دعاوی حقوقی و مالی که وقت گران*بهای دستگاه قضایی را می*گیرند از همین مقوله است.

    تأسیس شرکت*های به اصطلاح مضاربه*ای و ناگهان فرار و اعلان ورشکستگیدروغین، قروختن زمین و یا خانه یا ملک دیگری و خانواده*ای را عمری بهبدبختی کشاندن، درست کردن مشکل واهی و بی مرود برای فردی جهت گرفتن وجهیاز او، جنس بد را با جنس خوب مخلوط کردن و به جای جنس خوب یا خارجی و درجهیک فروختن، ظاهر جنس را مرغوب و باطن و ته آن را نامرغوب قرار دادن، رویجعبه جنس درجه یک ریختن و ته جعبه یا گونی را جنس نامرغوب ریختن، ظاهرخانه را رنگ زدن و عیب*های آن را پوشاندن که مشتری چشمش بگیرید و خلاصهتمام کارهای غیرواقعی، ظاهرسازی*ها، گول زدن و فریفتن دیگران از مصادیق غشو خیانت در معامله است که کسب و کار را حرام و آلوده می*کند.

    این حیله*ها بیماری خطرناک و زشتی است که در شأن مسلمان و بازار مسلماننیست. بعضی بیگانگان از مسلمانان پیشی گرفته و در معاملات خود کمترکلاه*برداری و خیانت در قراردادها می*شوند؛ ولی جای تأسف است که بازارمسلمانان از این بیماری در امان نیست با این که اسلام به شدت با آن مخالفاست. اکنون به بخشی از احادیث در این باره توجه کنید.

    ۱/ رسول خدا(ص) فرمودند:

    مَنْ غَشَّ مُسلِماً فی شَراءٍ اَو بَیْعٍ فَلَیسَ مِنّا وَیُحْشَرُ یَومَ الْقیامَةِ مَعَ الیَهُودِ لِأنَّهُمْ اَغَشُّ الخَلقِلِلْمُسلِمینَ.[۱]

    هرکس در خرید و فروش در حق مسلمانی خیانت کند از ما نیست و روزقیامت با یهود محشور می*شود؛ چون یهودیان از هرکس بیشتر به مسلمانان خیانتکرده*اند.

    ۲/ همچنین فرمودند:

    مَن باتَ وَ فی قَلبِهِ غِشٌ لِأخیهِ الْمُسْلِمِ باتَ فی سَخَطِ اللهِ و اَصْبَحَ کَذالِکَ حَتّی یَتوْبَ.

    هرکس بخواهد و در دل، قصد خیانت به برادر مسلمانش را داشته باشد هموراه مورد غضب خداوند است، مگر وقتی که توبه کند.[۲]


    ۳/ امام رضا(ع) از رسول خدا(ص) نقل می*کند که فرمودند:

    لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ماکَرَهُ.[۳]

    هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست.

    ۴/ علی(ع) فرمود:

    اَلْمُؤمِنُ لایَغُشُّ اَخاهُ وَ لایَخُونُهُ و لایَخْذُلُهُ و لایَتَّهُمُهُ و لایَقُولُ لَهُ اَنا مِنْکَ بَریًّ.[۴]

    مؤمن در حق برادر مؤمن خود تقلب نمی*کند، خیانت نمی*کند، او راخوار نمی*سازد، او را متهم نمی*کند و نمی*گوید من از تو بیزارم.

    ۵/ موسی*بن*بکیر می*گوید: خدمت امام رضا(ع) بودم، دیدم مقداری دینار (سکه)نزد حضرت است، آن*گاه یکی از آن*ها را خوب نگاه کرد و دریافت که آن تقلبیاست، سپس آن را شکست و فرمود:

    اَلْقِهِ فی البالُوعَةِ حَتّی لایُباعَ شَیْءٌ فیهِ غِشٌّ.[۵]

    این را در جاه بینداز تا مبادا چیزی که در آن غش و تقلب است در بازار رد و بدل شود.

    پول تقلبی یکی از گرفتاری*های روز دنیا است. اسکناس یا هر چیز تقلبی دیگرارزش مالی و مادی ندارد و اگر در مقام داد وستد از آن استفاده شود ازمصادیق غش در معامله به شمار می*رود و حرام است و اگر کسی چیزی در برابرشبگیرد، مال او نمی*شود.


    ۶/ شخص آرد فروشی حضور امام صادق(ع) رسید، گویا در کار خود تقلب می*کرده است! حضرت به او فرمود:

    اِیّاکَ وَ الْغِشَّ فَاِنَّهُ مَن غَشَّ غُشُّ فی مالِه فَإنْ لَم یَکُنْ لَهُ مالٌ غُشَّ فی اَهلِهِ.[۶]

    از تقلب و خیانت دوری کن؛ زیرا هر کس در حق دیگران خیانت کند بهمالش خیانت می*شود و اگر مال نداشته باشد به اهل و ناموسش خیانت می*شود!

    دقت در حدیث فوق و پیامدهای بدی که غش در حق مردم دارد، کافی است که انسان را از این کار بازدارد.

    نانوایی که آرد دولتی را که حق مردم است به قیمت آزاد به دامداران می*فروشد باید بیشتر به فکر قیامت خود باشد تا امروز خود.

    ۷/ همان*گونه که زیاد کردن نور روی جنس و آن را عالی و زیبا در چشم مشترینشان دادن درست نیست، فروش جنس در تاریکی نیز به گونه*ای که مشتری نتواندجنس را خوب ملاحظه کند اشکال دارد.

    هشام بن حکم می*گوید: من در تاریکی میوه می*فروختم، امام موسی*بن جفعر(ع) مرا دید و فرمود:

    یا هِشامُ اِنَّ الْبَیعَ فی الظِّلِّ عَشٌّ و اِنَّ الْغِشَّ لایَحِلُّ.[۷]

    ای هشام! فروختن جنس در تارکی غش است و غش، حلال نیست.

    ۸/ یکی از انواع غش*ها که از دیرزمان مرسوم بوده، آب در شیر کردن است ورسول خدا(ص) این کار را نهی کرده*اند؛ زیرا غش و خیانت است.[۸]


    ۹/ یکی دیگر از انواع غش*های رایجاین است که جنس*های پست و درجه پایین را ته جعبه و جنس*های خوب را رویجعبه می*گذارند و مشتری به این وسیله گول می*خورد. این کار نیز خیانت است.

    رسول خدا(ص) در بازار مدینه به مردی برخود کرد که طعامی می*فروخت. حضرتفرمود: طعام خوبی داری؟ قیمت آن چقدر است؟ آن*گاه خداوند وحی کرد که زیرآن را نگاه کن! حضرت دست بردند و نگاه کردند و متوجه شدند ته آن جنس بدریخته است. حضرت فرمودند:

    ما اَرَیکَ اِلّا قَد جَمَعْتَ خِیانَةً و غِشّاً لِلْمُسلِمینَ.[۹]

    می*بینم که در این کار در حق مسلمانان، غش و خیانت کرده*ای!

    حضرت در مورد دیگری به یک خواربارفروش فرمود:

    یا صاحِبَ الطَّعامِ اَسْفَلُ هذا مثلُ اَعلاهِ؟ مَن غَشَّ الْمُسلِمینَ فَلَیْسَ مِِنْهُم.[۱۰]

    ای خواربارفروش! آیا زیر این کالا همانند روی آن است؟ هرکس به مسلمانان خیانت کند مسلمان نیست.

    ۱۰/ نقل شده است که حضرت علی(ع) وارد بازار شد و به صنف قصاب فرمود:

    یا مَعْشَرَ اللَّحّامینَ مَن نَفَخَ فِی اللَّحمِ فَلَیسَ مِنّا.[۱۱]

    ای گوشت*فروشان! هرکس در گوشت بدمد و آن را چاق نشان دهد از ما نیست.

    آب روی جنس ریختن و آن را مرطوب و سنگین ساختن از همین باب است!

    از امام صادق(ع) سؤال شد: شخصی دو جنس دارد، هر دو مثل هم و دارای یکقیمت، آیا می*تواند آن*ها را با هم مخلوط کن و بفروشد؟ حضرت فرمود: خیر،این کار غش در حق مسلمانان است، مگر این*که به خریدار بگوید.[۱۲]


    رسول خدا(ص) فرمودند:

    مَن غَشَّ اَخاهُ الْمُسْلِمَ نَزَعَ اللهُ عَنْهُ بَرَکَةَ رِزقِهِو اَفْسَدَ عَلَیْهِ مَعیشَتَهُ و وَکَلَهُ اِلی نَفسِهِ.[۱۳]

    هرکس در حق برادر مسلمانش نیرنگ کند، خداوند برکت را از روزی*اشبرمی*دارد، زندگی را بر او تباه می*کند و او را به خودش وامی*گذارد.

    بنابراین شایسته است که مسلمانان در همه کارها به ویژه در بازار و در امرخرید و فروش مراقب باشند که تقلب نکنند، سر یکدیگر کلاه نگذارند، حقهمدیگر را به باطل نخورند و بازار مسلمانان را اصلاح نمایند. این کار دردراز مدت به اعتبار بازار می*انجامد و بدبینی، سوءظن و بی*اعتمادی مشتریرا کاهش می*دهد و سرانجام به نفع بازار خواهد بود.



    بزرگ*ترین خیانت

    امیرالمؤمنین(ع) برای یکی از فرمانداران خود نوشت:

    اِنَّ اَعْظَمَ الْخیانَةِ خیانَةُ الامَّةِ و اَفْظَعَ الْغِشِّ غِشُّ الأئِمَّةِ.

    به راستی که بزرگ*ترین خیانت، خیانت در حق امت اسلام و زشت*ترین غشّ، فریت پیشوایان است.[۱۴]

    کسانی که جنس سهمیه*ای می*آورند و موظف هستند عادلانه توزیع کنند، مواظبباشند در حق مردم خیانت نکنند. صف مصنوعی دست نکنند، به دوستان وفامیل*های خود زودتر خبر ندهند که حق مردم ضایع شود. جواب حق مردم را دادندر صحرای محشر و از عهده حقوق مردم بیرون آمدن دشوار است؛ از این رو لازماست بازاریان محترم ظاهر و باطن جنس را در معرض دید مشتری بگذارند و جنسخوب و بد را با هم مخلوط نکنند، و با روحیه قناعت*پذیری و انصاف، برکت وخیر و عافیت را از خالق و رازق بخواهند و مردم را شریک خالق ندانند و برخدا توکل کنند نه دست مردم.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]------------------------------------------
    [/JUSTIFY][1] فقیه، ج۴، ص۱۳

    [۲] وسائل*الشیعه، ج۱۷، ص۲۸۳

    [۳] همان

    [۴] مستدرک، ج۹، ص۸۲

    [۵] وسائل، ج۱۷، ص۲۸۰

    [۶] همان، ص۲۸۱

    [۷] کافی، ج۵، ص۱۶۰

    [۸] همان

    [۹] وسائل، ج۱۷، ص۲۸۲

    [۱۰] کنرالعمال، ج۴، ص۶۰

    [۱۱] بحار، ج۱۰۰، ص۱۰۲

    [۱۲] کافی، ج۵، ص۱۸۳

    [۱۳] بحار، ج۷۳، ص۳۶۴

    [۱۴] نهج*البلاغه، نامه۲۶

  2. #18
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]از جمله آفت*های بازار کسب و کار، احتکار و سوء استفاده از کمبود اجناس در جامعه است.

    تاجری که به تعهدهای اخلاقی و وجدان انسانی پای*بند نباشد و ثروت*اندوزی وعشق به ثروت*های بادآورده و سودهای کلان یک*شبه، چشم و عقل و وجدان انسانیاو را کور کرده باشد، خیلی راحت دست به احتکار اجناس مورد نیاز جامعهمی*زند و با شایعه در جامعه، کمبود مصنوعی ایجاد می*کند. حرض در مردمایجاد می*کند تا به خرید روی آورند و او نیز با سوء استفاده از کمبودواقعی یا مصنوعی و نیاز خریداران، قیمت را بالا برده، جنس را چند برابرقیمت واقعی، عرضه می*کند. این افراد، گناه گران*فروشی و احتکار را برایخود ثبت می*کنند.

    این کار صرف*نظر از مسئله شرعی و عذاب الهی، یک عمل ضدانسانی و ضداخلاقیاست. اگر کسی دین هم نداشته باشد و تنها اخلاق اجتماعی و وجدان بیدارداشته باشد باید زشتی آن را درک کند و به این کار دست نزند. زیان رساندنبه همنوع خود و پول*دار دن به قیمت اشک چشم کودکان یک خانواده،ثروت*اندوزی شیرینی نیست. این پول، خیر و برکت نخواهد داشت و سرانجام،آتشی خواهد شد که بنیان زندگی، عمر و خوشبختی گیرنده آن را می*سوزاند؛البته این*گونه سودجویی*ها مخصوص بازار نیست و ممکن است در هر صنفی وجودداشته باشد؛ مثلاً ممکن است رانندگان ماشین*های سرویس بین شهری متوجه شوندکه مسافر زیاد و ماشین کم است و کرایه خود را دو برابر بیشتر کنند و ازپریشانی مسافر، سرما، برف، تعطیلی و... سوء استفاده کنند، این عمل نیز بااحتکار فرقی ندارد.

    احتکار وسیله نقلیه، احتکار دارو، حتی احتکار علم و دان و آنچه نیاز جامعه باشد در گناه و زشتی فرقی ندارند.


    امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می*کند که حضرت فرمودند:

    اَلجالِبُ مَرزُوقٌ و الْمُحتَکِرٌ مَلْعُونٌ.[۱]

    کسی که ارزاق مردم را می*آورد و در اختیار مصرف*کننده قرار می*دهدروزی می*خورد و کارش برکت دارد؛ ولی محتکر، نفرین شده و ملعون است.

    همچنین از آن حضرت نقل شده است که فرمودند:

    جایی را در جهنم دیدم که در غلیان بود، از جبرئیل پرسیدم: این وادیپرآتش برای کیست؟ گفت: برای سه گروه: احتکار کننده، مشروب*خوار وواسطه*گران فحشا.[۲]

    ایشان در حدیث دیگری فرمودند:

    کسی که طعامی را چهل روز به قصد گران شدن نگه*دارد، اگر پس از فروشتمام پولش را هم صدقه بدهد، کفاره گناه احتکارش نخواهد شد.[۳]

    حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نامه*اش به مالک*اشتر نوشت:

    ای مالک! از احتکار جلوگیری کن؛ زیرا رسول خدا(ص) از آن منع فرمود و بایدداد و ستد، عادلانه و آسان باشد که به هیچ یک از فروشنده یا خریدار ظلمنشود و هرکس دست به احتکار زد، او را بعد از نهی، تنبیه کن و کیفرعادلانه*اش ده.[۴]

    علی(ع) فرمود:

    اَلْاِحتِکارُ داعِیَةُ الْحِرْمانِ.[۵]

    احتکار، محرومیت و بی*برکتی می*آورد.

    همچنین فرمود:

    اَلْاِحتِکارُ شیمَةُ الْفُجّارِ.[۶]

    احتکار، شیوه مردم گناهکار و فاجر است.

    رسول خدا(ص) فرمودند:

    اگر کسی خدا را در حال دزدی ملاقات کند نزد من از کسی که طعامی را چهل روز احتکار کند بهتر است.[۷]

    ایشان در حدیث دیگری فرمودند:

    محتکر، بود بهشت را استشمام نخواهد کرد.

    همچنین فرمودند:

    کسی که برای گران شدن، طعامی را چهل روز پنهان کند، خداوند از او بیزار خواهد بود.


    و نیز فرمودند:

    هرکس غذای مسلمانان را احتکار کند، خداوند او به جذام و ورشکستگی گرفتار خواهد کرد.[۸]

    همچنین از آن حضرت نقل شده است: شب هنگام بر بنی*اسرائیل عذاب نازل شد،صبح*گاه دیدند چهار طایفه نابود شده*اند؛ طبل *زن*ها، آوازخوان*ها،احتکارکنندگان و رباخواران.

    علی(ع) فرمود:

    اَلْاِحتِکارُ رَذیلَةٌ.[۹]

    احتکار، روش پستی است.

    رسول خدا(ص) فرمودند:

    کُلُّ حُکْرَۀٍ تَضِرُّ بِالنّاسِ و تَغْلِی السِّعْرَ عَلَیْهِمْ فَلا خَیْرَ فیها.[۱۰]

    هر احتکاری که به ضرر و زیان مردم باشد و باعث گران شدن جنس شود، خیر و برکتی در آن نیست.

    پیامبر(ص) در حدیث دیگری فرمودند:

    اَلْمُحتَکِرُ فی سُوقِنا کَالْمُلْحِدِ فی کِتابِ اللهِ.[۱۱]

    کسی که در بازار مسلمانان احتکار کند مانند کسی است که به کتاب خدا کفر می*ورزد.


    ایشان در حدیث دیگری فرمودند:

    یَقُومُ الْمُحْتَکِرُ مَکْتُوبٌ بَینَ عَیْنیْهِ یا کافِرٌ تُبِّوا مَقْعَدَکَ مِنَ النّارِ.[۱۲]

    وقتی محتکر از قبر بیرون آید بر پیشانی او نوشته شده است: ای کافر! جایگاهت پر از آتش است.

    همچنین فرمودند:

    شخص احتکارکنند، بد آدمی است! اگر جنس ارزان شود، غصه*دار و اگر گران شود، خوشحال می*شود.

    و نیز فرمودند:

    در قیامت جایگاه محتکر و آدم*کشان یکی است.

    بنابراین محتکر و هر نوع بازی با نرخ اجناس مورد نیاز جامعه، جلوه دادنکمبود ساختگی، ایجاد فشار روانی بر مردم و اختلال در مسائل اقتصادی، یکیاز گناهان کبیره و کارهای زشتی است که هر آدم باوجدانی از آن بیزار است.کسی که اندکی حس نوع *دوستی، محبت به انسان*ها و ترحم در دلش باشد حاضرنیست برای سود مادی خود، آه و ناله هزاران هم*نوع خود را بشنود و باعث غصهو ناراحتی دیگران شود.

    اگر کسی مسلمان و شیعه امیر المومنین هم نباشد نباید دست به این کار زشتبزند، چه رسد به این که دم از خدا و قرآن هم بزند! به امید روزی که جامعهما اصلاح و بیماری*های اقتصادی برطرف گردد و بازاریان عزیز، خودشان بهاصلاح خود و دیگران اقدام کرده، این ننگ را از چهره بازار مسلمانان پاککنند.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]----------------------------------------
    [/JUSTIFY][1] وسائل، ج۱۷، ص۴۲۴

    [۲] همان، ص۴۲۶

    [۳] همان

    [۴] نهج*البلاغه، نامه۵۳

    [۵] غررالحکم، ص۳۶۱

    [۶] همان

    [۷] فقیه، ج۳، ص۱۵۸

    [۸] مستدرک، ج۱۳، ص۲۷۵

    [۹] غررالحکم، ص۳۶۱

    [۱۰] مستدرک، ج۱۳، ص۲۷۴

    [۱۱] میزان*الحکمۀ، ج۱، ص۶۶۶

    [۱۲] همان

  3. #19
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]یکی از اشکال*های کار و کاسبی،به ویژه در امور صنعت و مشاغل فنی، کار را درست و صحیح انجام ندادن ومحکم*کاری نکردن است که یک عیب اقتصاد بزرگ و یک ضعف اخلاقی به شمارمی*رود. رسول خدا(ص) قبر مرده*ای را درست کردند و این کار را بسیار با دقتانجام دادند. شخصی پرسید: ای رسول خدا! قبر مرده که این قدر محکم *کاریندارد؟ حضرت فرمودند:

    اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْعَبدَ اِذا عَمِلَ عَمَلاً اَنْ اَحْکَمَهُ.

    خداوند دوست *دارد هرگاه *بنده*ای کاری *انجام می*دهد آن را درست و محکم انجام دهد.[۱]

    متأسفانه غیر مسلمان*ها به این حدیث بهتر عمل می*کنند، جنسی را که آنانتولید می*کنند، درست، محکم و بی*اشکال است؛ ولی متأسفانه جنسی که در کشورمسلمان خودمان تولید می*شود گاهی نادرست، بی*کیفیت و غیرقابل استفاده است.مردم و اهل مشاغل، این موضوع را خوب درک کرده*اند و باید وجدان*های بیدارو دلسوز* این ننگ را برطرف کنند.

    حضرت علی(ع) خیاطی را دید که مشغول خیاطی بود، آن حضرت ایستاد و فرمود:

    لحن خطاب حضرت، نشان می*دهد که کار خیاطی درست نبوده، کوک*ها را درشتمی*زده، در برش پارچه اسراف می*کرده، محکم و درست نمی*دوخته و خلاصه مانندبنّای بساز و بفروش کار می*کرده، به طوری که هنوز لباس بر تن نکرده کوک*هاشکافته می*شدند؛ از یان رو حضرت از باب نصیحت فرمود:

    ای خیاط! نخ محکم به کار ببر (تا زود پاره نشود)، درزها را نازک وظریف قرار ده، کنار هم کوک بزن (فاصله را کم کن)؛ زیرا من از رسول خدا(ص)شنیدم که فرمود: خیاط خائن (که خرده پارچه*ها را به صاحب برنگرداند وپارچه را خوب ندوزد) در حالی که لباس*های آتشین و ردایی از آنچه*دوخته*وخیانت*کرده بر تن*دارد محشور می*شود؛ زیرا صاحب*پارچه به خرده*ها سزاوارتراست.[۲]



    کاردانی

    افراد ناشی و غیرمجرب نباید وارد کاری شوند که از آن سر درنمی*آورند؛ زیرا هم به خودشان و هم به جامعه و کشورشان ضرر می*زنند.

    تخصص و تعهد، شرط ورود در هر کاری است.

    ورود به هر رشته و فنّی، دو شرط اساسی دارد: یکی تخصص که خراب نکند و دیگری تعهد و خداترسی که خیانت نکند.

    امام صادق(ع) فرمود:

    کُلُّ ذی*صَناعَةٍ مُضطَرًّ اِلی ثَلاثِ خِصالٍ یَحْتلِبُ بِها الْکَسْبَ:و هُوَ اَن یَکُونَ حاذِقاً بِعِلْمٍ مُؤَدّیاً لِلْاَمانَةِ فیهِ،مُسْتَمیلاً لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ.[۳]

    هر اهل فنی برای موفقیت در کسب و کار خود (که کارش بگیرد) به سه مطلب نیازمند است؛

    ۱/ تخصص و باهوشی در فن و حرفه مورد نظر.

    ۲/ امین باشد و در کار و مال مردم، امانت و درستی را حفظ کند.

    ۳/ با کارفرما و صاحب کار، خوش*برخورد و خوش*قلب باشد.

    بنابراین ورود افراد ناشی به هر فنی درست نیست، همچنین سپردن کار به افرادناشی نیز درست نیست. چه*بسا به جای درست کردن خراب کنند، بارها دیده شدهکه به دلیل بی*تجربه بودن فرد شاغل ضررهای عمده*ا به وجود آمده و اگرانسان وارد کاری شود که از آن سر درنمی*آورد، خیانت است؛ مانند فردی کهطبابت نمی*داند و دست به کار طبابت بزند.




    بازرگان راستگو

    رسول خدا(ص) فرمودند:

    اَلتّاجِرُ الصَّدُوقُ تَحتَ ظِلِّ الْعَرشِ یَومَ الْقیامَةِ.[۴]

    بازرگان راستگو، روز قیامت در سایه حمایت خدا است.

    همچنین فرمودند:

    اَلتّاجِرُ الْأمینُ الصَّدُوقُ الْمُسلِمُ مَعَ الشُّهَداءِ یَومَ الْقیامَةِ.

    بازرگان امین، راستگو و مسلمان، روز قیامت با شهیدان خواهد بود.[۵]

    مقام شهید را در نظر بگیرید، آن*گاه عظمت صداقت و امانت و در کسب*وکار را خوهید فهمید.

    رسول خدا(ص) فرمودند:

    هان ای بازرگانان! بازرگانان در روز قیامت گناهکار برانگیختهمی*شوند، مگر کسی که تقوای الهی پیشه کند، نیکویی کند و راستگو باشد.[۶]

    امام صادق(ع) فرمود: خداوند سه گروه را در قیامت بدون حساب وارد بهشت می*کند:

    ۱/ پیشوای عادل ۲/بازرگان راستگو ۳/ پیری که عمر خود را در راه اطاعت خدا سپری کرده باشد.


    رسول خدا(ص) فرمودند:

    خداوند به سه گروه نظر رحمت نمی*کند...از جمله کسی که متاع و کالای خود را با دروغ، خوب جلوه دهد.[۷]

    حضرت در حدیث دیگری فرمودند:

    بازرگان راستگو و امین، در قیامت با پیامبران و شهیدان است.

    همچنین آن حضرت فرمودند:

    بازرگانان همانا گناهکاران هستند!

    از رسول خدا(ص) پرسیدند: یا رسول*الله! مگر خداوند خرید و فروش را حلالنکرده: حضرت فرمودند: آری! زیر آن*ها در فروش اجناس خود دروغ می*گویند وقسم می*خورند، پس گناهکارند.

    و لکِنَّهُمْ یُحَدِّثُونَ فَیَکْذِبُونَ وَ یَحْلِفُونَ وَ یَحْلِقُونَ فَیَأثِمُونَ.[۸]

    امیرالمؤمنان(ع) هر روز در بازار می*گشتند و سفارش*هایی می*فرمودند از جمله «وَ جانِبُوا الْکِذْبَ...»[9]؛ از دروغ پرهیز کنید.

    آداب تجارت

    یکی از دوستان اهل*بیت(ع) نزد امام باقر(ع) آمد و گفت: من تصمیم گرفته امدنبال کار بازرگانی و تجارت بروم و با خود عهد بسته*ام که دست به این کارنزنم تا شما را زیارت و با شما مشورت کنم و بخواهم در حقم دعا کنی. آن*گاهحضرت ضمن دعا در حق او فرمود:

    عَلَیْکَ بِصِدْقِ الِّسانِ فی حَدیثِکَ و لاتَکْتُمْ عَیْباً یَکُونُ فی تِجارتِکَ... .

    همیشه در سخن گفتن راستگو باش و عیب و ایراد کالای خود را پنهانمکن، از اعتماد مشتری سوء استفاده مکن که این کار حلال نیست و برای مردممپسند مگر آنچه برای خود می*پسندی، حق بگیر و حق بده، نترس و خیانت مکن؛زیرا بازرگانان راستگو در قیامت با ملائکه مقرت خدا هستند، سوگند مخور؛زیر سوگندِ دروغ، آتش قیامت را در پی دارد و تاجر گناهکار است، مگر حقبگیرد و حق بدهد و هرگاه خواستی برای تجارت به مسافرت بروی، زیاد دعا کن واز خداوند طلب خیر نما.[۱۰]

    ما دراین*جا در صدد بیان کردن عظمت گناه دروغ نیستیم؛ چراکه به بحث مفصلینیاز دارد؛ ولی همین قدر باید دانست که دروغ با ایمان سازگار نیست و انساندروغگو، ایمان ندارد. ممکن نیست کسی خدا را قبول داشته باشد و او را عالمبه اسرار بداند و در حضور او به بندگان او دروغ بگوید و این عمل هنگامیبیشتر زشت و قبیح می*شود که برای به دست آوردن ثروت به ناحق یا برای تحمیلجنس خود به مشتری و گرفتن پول او باشد، آیا این پول خوردن دارد؟! آیا خیرو برکت دارد؟! آیا عبادت با آن قبول است؟! آیا بچه*ها با چنین نانینمازخوان و درستکار می*شوند؟! پس بیاییم با همه روراست باشیم، راست بگوییمو نان حلال بخوریم.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]------------------------------------------
    [/JUSTIFY][1] وسائل، ج۳، ص۲۳۰

    [۲] مستدرک، ج۱۳، ص۲۹۵

    [۳] بحارالانوار، ج۷۵، ح۲۳۵

    [۴] میزان*الحکمة، ج۱، ص۳۲۷

    [۵] همان، ص۵۴۸

    [۶] همان، ص۳۲۹

    [۷] همان، ص۳۲۹

    [۸] همان

    [۹] وسائل، ج۱۷، ص۳۸۲

    [۱۰] همان، ج۱۷، ص۳۸۵

  4. #20
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]بیماری دیگری که در بازارمسلمانان به ویژه در بازار شیعیان رواج دارد، سوگند خوردن است، چه دروغ وچه راست؛ البته بازاریان شیعه بیش از فرقه*های دیگر قسم می*خورند. دیگرانممکن است فقط به خدا و قرآن قسم بخورند؛ ولی شیعه*ها اضافه بر خدا و قرآن،به حضرت عباس(ع)، امام حسین(ع)، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و بالاخره جانشما و ریش و سبیل و ... نیز قسم می*خورند. آن*جا که با چرب*زبانی و دروغنتوانند مشتری را به دام اندازند، با چاشنی قسم به مقدسات، اعتماد مشتریرا جلب می*کنند.

    قسم خوردن در معامله در عصر امامان(ع) نیز رایج بوده و در احادیث نیز بهشدت از آن نهی شده است و گفته شده که سوگند، سرمایه را تباه کرده، برکت رامی*برد، به ویژه اگر دروغ باشد که در آن صورت گناه دروغ نیز بر آن اضافهمی*شود.

    بنابراین قسم خوردن در خرید و فروش، کاری ناپسند است، چه راست باشد و چه دروغ. اکنون به سخن امامان معصوم(ع) توجه کنید:


    ۱/ حضرت علی(ع) ضمن گردش در بازار کوفه و نصیحت به آنان می*فرمود:

    تَناهَوا عَنِ الْیَمینِ.

    از سوگند خوردن پرهیز کنید.[۱]

    ۱/ یکی از یاران رسول خدا(ص) گفت: شنیدم پیامبر می*فرمود:

    اَرْبَعً مَن کُنَّ فیهِ طابَ مَکْسَبُهُ: اذا اشْتَرَی لَمْ یَعِبْ واِذا باعَ لَمْ یَحْمَدْ و لایُدَلِّسُ و فیما بَینَ ذلِکَ لایَحْلِفُ.

    هرکس چهار چیز را رعایت کند، کسب و کارش پاکیزه و حلال خواهد بود؛ هنگامخرید [از جنس مورد نظر] مذمت نکند، هنگام فروش از کالای خود تعریف نکند ودر هیچ حال قسم نخورد.[۲]

    ۲/ امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می*کند که حضرت فرمودند:

    هرکس می*خواهد خرید و فروش کند: ۱/از ربا و نزول*خواری دوری کند. ۲/سوگندنخورد. ۳/عیب جنس را پنهان نکند. ۴/هنگام فروش از جنس خود تعریف نکند.۵/هنگام خرید، مذمت نکند (عیب روی جنس نگذارد).[۳]

    ۳/ امام باقر(ع) فرمود:

    از قسم خوردن پرهیز کن؛ زیر قسم دروغ، صاحبش را به آتش دوزخ می*کشاند.[۴]


    ۴/ حضرت علی(ع) در بازار شتر فروشان ایستاد و فرمومد:

    یامَعاشَرَ السَّماسِرَۀِ اَقِلُّوا الْأَیْمانَ فَاِنَّها مَنْقِصَةً لِلسِّلْعَةِ مُمْحِقَةٌ لِلرِّبْحِ.

    ای جماعت دلالان! کمتر سوگند بخورید؛ زیرا سوگند، سرمایه را تباه و سود را نابود می*کند.[۵]

    ۶/ امام موسی*بن*جعفر(ع) فرمود:

    سه دسته*اند که خداوند به آنان نظر رحمت نمی*کند، اولین آن*ها کسی است که بدون قسم خوردن، خرید و فروش نمی*کند.[۶]

    ۵/ امام صادق(ع) فرمود:

    اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالَی یُبْغِضُ الْمُنَفِّقَ سِلْعَتَهُ بِالْایمانِ.[۷]

    خداوند دشمن کسی است که با قسم خوردن سرمایه خود را این بین می*برد.

    ۸/ از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمود:

    هر انسانی که با سوگند خدا، مال مسلمانی را صاحب شود، خداوند بهشترا بر او حرام و جهنم را بر او واجب می*گرداند. پرسیدند: ای رسول خدا! اگرچه کم باشد؟ فرمودند: اگر چه فقط یک چوب مسواک باشد.[۸]
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] -----------------------------[/JUSTIFY][1] کافی، ج۵، ص۱۵۱

    [۲] همان، ص۱۵۳

    [۳] همان، ص۱۵۰

    [۴] وسائل، ج۱۷، ص۳۸۵

    [۵] همان

    [۶] همان، ص۴۳۰

    [۷] همان، ص۴۱۹

    [۸] بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۲۰۸

  5. #21
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]متأسفانه یکی از کارهای زشت رایجدر جامعه این است که هنگام تحول اجناس یا انجام خدامات، امروز و فردامی*کنند؛ برای مثال بنایی که کاری را دست می*گیرد، همزمان چند کار دیگر رانیز قبول می*کند. یک روز این*جا و یک*روز آن*جا کار می*کند و هر وقت به اومراجعه می*شود، می*گوید: چشم، چشم، فردا می*آیم، به خدا وقت نکردم یاتعمیرکاری که قرار است رادیو شما را تعمیر کند و مانند این*ها بسیارند کهکارشان شده امروز و فردا کردن و مشتری و صاحب*کار را سر می*گردانند و چهوقت*های گران*بهایی که به این وسیله تلف می*شود و چه مصالحی که نابودمی*شود و چه زیان*هایی که وارد می*گردد. وای به حال این*ها!

    رسول خدا(ص) فرمودند:

    وای به حال تجار و بازرگانان امت من از قسم خوردن (نه به خدا، آره بهخدا) و وای به حال صنعت*گران امت من از امروز و فردا گفتن (و مردم راسرگردان و بلاتکلیف کردن)![۱]

    راستی! آیا کاری از این زشت*تر هست که با سوگند خود، اعتماد مردم را جلبکنیم و سر آن*ها کلاه بگذاریم؟ آیا کاری پست*تر از این هست که کار مردم راسر وقت انجام ندهیم و آن*ها را با امروز و فردا کردن سربگردانیم؟

    آیا بهتر نیست صداقت پیشه کنیم و با مردم رو راست باشیم و اگر وقت نداریم کاری را قبول نکنیم؟ اگر دیگری با ما این*گونه رفتار کن و برای وقت و قولو قرارش ارزش قائل نشود ما ناراحت نمی*شویم؟ آیا حرص داشتن، کار زیاد قبولکردن و بی*اعتمادی در مردم ایجاد کردن، کار شایسته*ای است؟

    آیا بدقولی و خلاف وعده عمل کردن، ناجوانمردی نیست؟ پس چرا می*گویند قولمردانه؟ آیا وقت آن نرسیده است که جامعه اسلامی ما از این*گونه اخلاق زشت،پاک و پاکیزه شود؟


    سفارش امیرالمؤمنان(ع) به بازاریان

    حضرت علی(ع) در بازار قدم می*زد و می*فرمود:

    یا مَعْشَرَ التُّجّارِ قَدِّمُوا الْاِسْتِخارَۀَ و تَبَرَّکُوابِالسُّهُولَۀِ وَ اقْتَرِبُوا مِنَ الْمُبْتاعینَ و تَزَیَّنُوابِالْحِلْمِ و تَناهُوا عَنِ الْیَمینِ. وَ جانِبُوا الْکِذْبَ وَتَخافُوا عَنِ الظُّلْمِ وَ اَنْصِفُوا الْمَظْلُومینَ و لاتَقْرَبُواالرِّبا وَ اَوْفُوا الکَیلَ و الْمیزانَ و لاتَبْخَسُوا النّاسَاَشْیائَهُمْ و لاتَعْثَوا فِی الْأرضِ مُفسِدینَ.[۲]

    ای کسبه بازار و ای تجّار!

    ۱/ خیرخواهی از خدا را مقدم بدارید.

    ۲/ با آسان گرفتن در معامله به کار خود برکت دهید.

    ۳/ با خریداران نزدیک شوید[و تواضع کنید].

    ۴/ خود را به داشتن حلم و بردباری[و پرهیز از عصبانیت] زینت دهید.

    ۵/ از قسم خوردن پرهیز کنید.

    ۶/ از دروغ گفتن فاصله بگیرید.

    ۷/ از ستم کردن بترسید.

    ۸/ در حق مظلوم با انصاف باشید.

    ۹/ به رباخواری نزدیک نشوید.

    ۱۰/ در وزن و کیل، درست و تمام وزن کنید (کم*فروشی نکنید).

    ۱۱/ اموال مردم را به حرام نستانید.

    ۱۲/ زمین خدا را با کارهای بد اقتصادی*تان به فساد و تباهی نکشید.

    امید است دوستان حضرت علی(ع) و مدعیان تشیع، این دستورات نورانی وزندگی*ساز را جدی*تر گرفته، با عمل کردن به آن، زندگی دنیا و آخرت خویش راآباد سازند.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]------------------------------
    [/JUSTIFY][1] وسائل، ج۱۷، ص۴۲۰

    [۲] همان، ج۷۵، ص۵۴

  6. #22
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    بی*گمان پنهانکردن عیب کالا در معاملات، اثر بدی می*گذارد و مردم را نسبت به جنس تولیدشده یا کالای در معرض فروش بی*اعتماد می*کند. کسی که جنسی را می**خرد، بهقصد سالم بودن خریداری می*کند و قیمت جنس سالم را می*پردازد؛ از این رو درابواب فقهی یکی از جاهایی که مشتری می*تواند معامله را بر هم زند جایی استکه کالای خریداری شده معیوب باشد که به آن «خیار عیب» می*گویند. روشن استکه جنس سالم با جنس معبوب تفاوت قیمت دارد و به همین دلیل شیطان وسوسهمی*کند که صاحب کالا، عیب کالای خود را نگوید و از مشتری پنهان کند تا پولبیشتری بگیرد. این کار، غیر از این*که خلاف اخلاق انسانی، شرافت و کرامتنوع*دوستی است، خلاف شرع و حرام نیز هست.

    چه زیبا است که انسان با صداقت برخورد کند و جنس و کالای خود را همان*گونهکه هست عرضه نماید و اگر اشکال و ایرادی داشته باشد به خریدار بگوید تا هموجدانش آرام باشد و هم نانش حلال شود، همچنین اعتبار بازار را از بیننمی*برد و از مردم سلب اعتماد نمی*کند.

    ۱/ رسول خدا(ص) فرمودند:

    کسی که قصد دارد وارد کار خرید و فروش شود از پنج چیز دوری کند، وگرنه حق خرید و فروش ندارد؛ از جمله:

    وَ کِتمانَ الْعَیْبِ.

    مواظب باشد عیب کالای خود را پنهان نکند.[۱]

    ۲/ در احادیث دیگر از تدلیس نهی شده است که همان عیب را پنهان کردن، رویآن را با چیز زیبا پوشاندن و جنس را بدون عیب نشان دادن است.[۲]


    ۳/ امام باقر(ع) فرمود:

    وَ لاتَکْتُمْ عَیْباً یَکُونُ فی تِجارَتِکَ.

    هرگز عیب کالای خود را پنهان مکن.[۳]

    ۴/ از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمودند:

    اَلْمُسْلِمُ اَخُو الْمُسلِمُ وَ لایَحِلُّ لِمُسْلِمٍ باعَ مِن اَخیهِ بَیْعاً فیهِ عَیْبٌ اِلّا بَیَّنَهُ.[۴]

    مسلمان، برادر مسلمان است و حلال نیست مسلمان چیزی را که دارای عیب است بهبرادر خود بفروشد، مگر این*که او را از عیب کالا آگاه سازد.

    ۵/ همه احادیثی که پیش از این درباره حرمت غش، خیانت و زیان رساندن بهغیر بیان شد، موضوع پنهان کردن عیب کالا را نیز در برمی*گیرد؛ زیرا پنهانکردن عیب*کالا، هم*غش است*و هم خیانت.

    ۶/ رسول خدا(ص) فرمودند:

    خریدار و فروشنده تا زمانی که از هم جدا نشده*اند حق بر هم زدن معامله رادارند، که اگر راست بگویند و وضع کالا را روشن کنند در معاملات برکتمی*یابند و اگر عیب*های کالا یا قیمت آن را بپوشانند و دروغ بگویند، برکتمعامله*شان از بین می*رود.[۵]
    [JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]---------------------------------------
    [/JUSTIFY][JUSTIFY][1] همان، ج۱۰۰، ص۹۵

    [۲] وسائل*الشیعه، ج۱۷، ص۳۸۵

    [۳] همان

    [۴] کنزالاعمال، ج۴، ص۵۹

    [۵] آثارالصادقین، ج۲، ص۱۳۴۹
    [/JUSTIFY]

  7. #23
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    موضوع دیگریکه موجب بدنامی بازار می*شود مسئله مراعات نکردن نرخ*ها عادلانه، سودجوییاز مردم گران* فروش است که به صورت یک بیماری مزمن و ناعلاج اقتصادیدرآمده است.

    بررسی عمیق این موضوع، نیازمند بحث*های طولانی است. آنچه در این*جامی*توان به آن پرداخت اصل سودجویی و بیماری زیاده*طلبی است که گاهی بهصورت گران*فروشی بروز می*کند. وقتی اصل کالا گران باشد و مغازه*دار گرانبخرد، ناچار است گران هم بفروشد و این*جا شخص فروشنده مقصر نیست؛ اما اگرفردی به حق خود قانع نباشد و از کمبودی در جامعه یا از ناآگاهی مشتریسوءاستفاده کند و قیمت را بالا ببرد، این کار خیانت قیمت محسوب می*شود.فرقی هم بین عرضه کالا یا کارهای خدماتی و فنّی نیست. قیمت غیرمعمول و غیرعادلانه، گران*فروشی به حساب می*آید و در هر رشته و زمینه*ای که باشد فرقینمی*کند. ریشه این بیماری، بیشتر حرص به دنیا، ثروت*اندوزی، نداشتن قناعت،بی*ایمانی، بی*انصافی و سودجویی است. در هر صورت یک بیماری و یک غدهسرطانی است که اساس اقتصاد جامعه را متزلزل می*کند و باید از آن جلوگیریشود. نرخ*ها باید عادلانه و در جهت حمایت از مصرف*کننده باشد. این مسئلهدر احادیث به شدت نکوهش شده است. اکنون به نمونه*هایی از آن اشاره می*کنیم:


    امام صادق(ع) و سود برابر سرمایه

    امام صادق(ع) غلامی به نام «مصادف» داشت. روزی امام او را خواست و یک*صددینار به وی داد و فرمود: برای یک سفر تجاری به مصر آماده شو؛ چون عائلهمن زیاد شده است.

    مصادف با آن پول، کالایی خرید و با سایر تجار روانه مصر شد تا کالایش رادر آن*جا بفروشد و سودی ببرد. آن*ها بین راه به قافله*ای برخوردند که ازمصر می*آمد، از آن*ها پرسیدند: کالایی که ما همراه خود به مصر می*بریم درمصر چگونه است؟ گفتند: این کالا در مصر کمیاب شده و مردم به آن احتیاجدارند. آن*گاه تاجران قافله با یکدیگر هم*قسم و هم*کلام شدند که قیمت رادو برابر بفروشند و کالاها را دو برابر قیمت خرید، فروختند و به مدینهبازگشتند. غلام با خوشحالی حضور امام(ع) رسید و دو کیسه را جلوی حضرتگذاشت و گفت: این اصل سرمایه است (یک*صد دینار) و آن سودش (یک*صد دینار).حضرت فرمود: این سود زیادی است، مگر چه کردید؟ غلام جریان را برای حضرتشرح داد، حضرت به شدت ناراحت شد و فرمود: سبحان الله! چگونه قسم خوردید کهاز مسلمانان سود چند برابر بگیرید؟ آن*گاه فقط همان کیسه اصل سرمایه رابرداشت و فرمود: من نیازی به چنین سودی ندارم و سپس فرمود:

    یا مُصادِفُ! مُجالَدَۀُ السُّیُوفِ اَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْحَلالِ.

    ای مصادف! جنگیدن و شمشیر زدن از به دست آوردن روزی حلال آسان*تر است.

    این*حدیث گویای *ناخرسندی امام از چنین*معامله*هایی*است که متأسفانه*در بازار زیاد به چشم می*خورد.

    در این مورد، سودجویی و سوءاستفاده از کمیابی اجناس میان مسلمانان بسیاررواج دارد و از آن*جا که مشتری به آن جنس نیاز دارد، به ناچار آن جنس رامی*خرد. باید توجه داشت که اگر کسی می*خواست کالایی را از مدینه به مصرببرد با وسائل آن روز (شتر، قاطر یا پیاده) چند روز طول می*کشید (رفت وبرگشت) و این کار چقدر زحمت داشته است؛ اما با این حال امام سود برابرسرمایه را جایز ندانستند. در حالی که به عقیده تجار امروز، با این همهزحمت و صرف وقت، دو برابر هم کم است و صرف نمی*کند!

    اگر در داستان فوق، دقت کنید، در می*یابید که چه روزهای سختی در پیش دارندکسانی که شب می*خوابند و صبح قیمت را بالا می*برند بدون این که زحمتیکشیده باشند. جالب این که بعضی*ها با همین پول*ها، برای امام حسین(ع) خرجمی*کنند و نذری می*دهند!!!

    حضرت امیرالمؤمنان(ع) در نامه خود به مالک اشتر در مورد تجار و بازاریان می*فرماید:

    فروش*باید عادلانه*و با قیمت*و نرخی*باشد که به هیچ یک از فروشنده و خریدار اجحاف نشود.[۱]

    ۳/ معتب می*گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: قیمت*ها در شهر مدینه داردبالا می*رود، چقدر طعام (گندم) داریم؟ عرض کردم: تا چند ماه گندم دارید(ناراحت نباشید). حضرت فرمود: همه را بفروش و هر روز برای همان رو بخر [تاقیمت*ها بالا نرود]، آن*گاه حضرت فرمود: ای معتب! نصف قوت من و عائله*امرا گندم و نصف دیگر را جو قرار بده، هر چند توان آن را دارم که هر روز نانگندم بخورم؛ ولی دوست دارم خداوند ببیند که من در دخل و خرجم میانه*روهستم![۲]

    ۴/ معتب از امام موسی*بن جعفر(ع) نقل می*کند که حضرت به ما دستور داداجناس خانه را در بازار بفروشیم و هر روز فقط برای همان روز جنس بخریم.


    از این دو حدیث و رفتار و اخلاقزیبای ائمه(ع) نکته*های بسیاری به دست می*آید؛ از جمله این که مردم حرصنزنند و اجناس را در خانه خود انبار نکنند تا کمبود مصنوعی درست نشود وباعث گرانی نگردد. برای مبارزه با گرانی باید عرضه را زیاد کرد، وگرنهسودجویان کار خود را می*کنند. بنابراین مردم باید توکل داشته باشند و بهداشتن نان همان روز اکتفا کنند، چه رسد به اجناس دیگری که به ضرورت ناننمی*رسند!

    نکته دیگر این است که آن*ها باید برابر دیگران احساس مسئولیت بکنند و تنها به فکر خودشان نباشند.

    ۵/ در احادیث، سود بردن از مؤمن، ربا به حساب آمده است و کنایه از زشتی این کار دارد.

    از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند:

    سود بردن مؤمن از مؤمن ربا به شمار می*آید؛ مگر این*که بیش از صددرهم جنس از او بخرد، آن وقت می*تواند به مقدار خوراک یک روز از او سودببرد یا برای تجارت و کاسبی از او بخرد، آن وقت می*تواند سود سبک و کمی ازاو بگیرد.[۳]

    همچنین آن حضرت فرمودند:

    اگر مردی به دیگری بگوید بیا یک معامله خوب کنیم، سود گرفتن براو حرام می*شود.[۴]

    این رفتار و اعمال امامان معصوم(ع) نشان می*دهد که گران*فروشی و سودجوییکاری نادرست، زشت و حرام است. یک کاسب یا هرکس دیگر که کاری می*کند بایدبه سود اندک اکتفا کند و هیچ*گونه عذری برای گرفتن سود زیاد پذیرفته نیست.امروز که همه چیز به نام اسلام و حکومت حق تمام می*شود لازم است دقتبیشتری بشود. آبروی اسلام و امام علی(ع) در دست شما است، با آبروی اسلامبازی نکنید؛ زیرا ظلم و بی*انصافی پایان خوشی نخواهد داشت.
    [JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]-------------------------------------
    [/JUSTIFY][JUSTIFY][1] نهج*البلاغه، نامه۵۳

    [۲] وسائل*الشیعه، ج۱۷، ص۴۳۶

    [۳] کافی، ج۵، ص۱۵۴

    [۴] همان، ص۱۵۲
    [/JUSTIFY]

  8. #24
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]تبلیغ (چه مثبت و چه منفی)، اثربه*سزایی از جهت روانی در روحیه و تصمیم*گیری انسان دارد. هر چه تبلیغ –بهویژه در بخش منفی- داغ*تر باشد انسان*ها را از تصمیم*گیری درست منحرفمی*کند و به سلامت طبیعی زیان می*رساند.

    یکی از جاهایی که تبلیغ بسیار به کار برده می*شود عرفی کالا است (تبلیغ تاآن*جا که با دروغ همراه نباشد و افکار جامعه را منحرف نکند حرام نیست)؛ولی از نظر احکام تجارت، کاری ناپسند است. افکار عمومی در صورتی درستتصمیم می*گیرد که در محیطی آرام و بر مبنای عقل و منطق تصمیم گیرند، پستبلیغ*های نادرست نباید این آرامش را بر هم بزنند.

    بنابراین تبلیغ در حد معرفی کالا مانعی ندارد؛ ولی بیشتر از آن برایبازارداغی، مفسده*انگیز و زیان*بار است. مشتری پس از شناخت کالا، خودشباید تصمیم بگیرد، آن هم با کمک عقل و اندیشه خود و نه به کمک تبلیغات وایجاد جو روانی. بنابراین تبلیغ کالا چه هنگام خرید و چه هنگام فروش، کاردرستی نیست. تبلیغ منفی بیشتر از سوی مشتری صورت می*گیرد و از کالای موردمعامله مذمت می*کند، عیب روی آن می*گذارد تا آن را با قیمت کمتری بخرد وتبلیغ مثبت از سوی فروشنده صورت می*گیرد تا بازار گرمی کند و جنس خود رابا قیمت بیشتری به فروش برساند.

    البتهمعرفی کالا و آگاه ساختن مشتری از امتیازهای یک کالا نه تنها عیب نیستبلکه حق مسلّم مشتری است که امتیاز کالاهای بازار را به خوبی بشناسد.

    این دو شیوه ناپسند، مورد مذمت اسلام قرار گرفته و در احادیث اسلامی از آن نهی شده است.

    از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمودند: هر کس قصد دارد خرید و فروش کندباید از پنج چیز اجتناب کند و گرنه حق ندارد دست به خرید و فروش بزند؛ ازجمله:

    وَ الْحَمْدُ اِذا باعَ و الذَّمُّ اِذا اشْتَرَی.[۱]

    از ستایش کالا هنگام فروش و مذمتِ آن هنگام خرید پرهیز کند.

    همچنین فرمودند:

    هرکس هنگام کسب و کار چهار چیز را رعایت کند، کسبش پاکیزه و حلال خواهد بود:

    اِذا اشْتَرَی لَم یَعِبْ و اِذا باعَ لَم یَحْمَدْ.[۲]

    چون خواست بخرد، عیب روی جنس نگذارد و چون خواست بفروشد، از جنس خود تعریف نکند.

    بنابراین تبلیغاتی که خاراج از حد متعارف و فقط برای رونق دادن بازار جنسیا برای بی*ارزش نمودن جنس دیگر باشد، حرام و ناشایسته است و اقتصاد سالمرا بیمار می*کند؛ هرچند فروشندگان و خریداران بیمار از همین راه نانمی*خورند و با ناسالم کردن اقتصاد، جیب خود راپر می*کنند، کاری که هرگز بافرهنگ اسلام و امامان معصوم(ع) سازگار نیست!
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]----------------------------------
    [/JUSTIFY][1] کافی، ج۵، ص۱۵۱

    [۲] وسائل، ج۱۷، ص۳۸۴

  9. #25
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]یکی از مسائلی که گهگاه در جامعهوجود دارد، مسئله اضطرار فروشنده یا خریدار است؛ یعنی شخصی ناچار است جنسیرا به هر قیمتی که باشد بخرد؛ مانند کسی که به دارویی نیاز دارد و حیات ومرگ او یا شخص دیگری به آن بستگی دارد، در این جا پزشک هر قیمتی بگوید اوناچار است بدهد یا این که به یک کلیه نیاز دارد تا بتواند به حیات خودادامه دهد. گاهی فروشنده*ای مضطر است؛ مثلا آبروی او در خطر است یا بدهکاراست و برای این که به زندان نیفتد ناچار است خانه، فرش، باغ، مزرعه،اتومبیل یا طلای خود را به هر قیمت که شده بفروشد و آبروی خود را حفظ کند.

    گاهی در چنین شرایطی، وقتی خریدار می*بیند فروشنده مضطر است از اضطرار اوسوءاستفاده می*کند و جنس او را با قیمت ناچیز و ارزان از دست او درمی*آورد یا فروشنده به دلیل اضطرار مشتری سعی می*کند جنس خود را با قیمتبالاتری به او بفروشد.

    این*گونه سوءاستفاده کرن در گران*تر فروختن یا ارزان*تر خریدن جنس،بی*انصافی، ظلم آشکار، ناجوانمردی و بالاخره کاری نادرست، زشت، ضدارزش وضداخلاق است.

    امیرالمؤمنان(ع) فرمود:

    نَهَی رَسُولُ اللهِ عَن بَیعِ الْمُضْطَرّینَ.

    رسول خدا(ص) از خرید اجحاف*گونه اموال اشخاص که ناچار به فروششده*اند منع فرمود (نه این که نخرند و کار او را راه نیندازند؛ بلکهظالمانه نخرند و اجحاف نکنند).[۱]


    امام صادق(ع) فرمود:

    فَارْبَحْ وَ لاتُرْبِه.

    از او بخر و سود ببر؛ ولی اجحاف مکن.[۲]

    آن حضرت در حدیثی فرمود:

    فی ذلِکَ الزَّمانِ اَقْوامٌ یُبایِعُونَ الْمُضْطَرینَ اُولئِکَ هُم شِرارُ النّاسِ.[۳]

    زمانی می*آید ک عده*ای (دوست دارند) با اشخاص مضطر و درمانده خریدو فروش کنند (تا سود بیشتری ببرند) اینان بدترین مردم هستند!

    شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و عرض کرد: من در خواب یک مرد چوبی را دیدمکه بر اسب چوبی سوار بود و شمشیرش را به این طرف و آن طرف حرکت می*داد. منسخت از او ترسیدم. حضرت فرمود: تو قصد داری فردی را در زندگی فریب دهی، ازخدا بترس! همان خدایی که مرگ و حیات تو در درست اوست. عرض کرد: گواهیمی*دهم که تو علم را از مخزن و معدن آن گرفته*ای، راست گفتی! یکی ازهمسایگان من می*خواهد مزرعه خود را بفروشد و چون خریداری غیر از من نداردقصد داشتم آن را با قیمت ناچیز بخرم و اکنون از آنچه قصد داشتم انجام دهمتوبه می*کنم.[۴]
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]---------------------------------
    [/JUSTIFY][1] اعلام*الدین، ص۱۰۵

    [۲] الفقیه، ج۳، ص۲۷۸

    [۳] وسائل، ج۱۷، ص۴۴۸

    [۴] همان، ص۴۴۹

  10. #26
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]در بعضی از حراج*ها و مزایده*هامعمولا قیمت پایه*ای اعلام می*شود و هر کس بیشتر بخرد به او فروختهمی*شود. در اصل این کار اشکالی نیست و افراد با اختیار خودشان قیمت راافزایش می*دهند تا بتوانند جنس مورد نظر را بخرند؛ ولی گاهی با صاحب کالاتبانی می*کنند و بدون این*که قصد خرید داشته باشند قیمت را بالا می*برندتا مشتری ناچار شود قیمت پیشنهادی*اش را افزایش دهد. این کار نوعیصحنه*سازی و فریب به شمار می*رود و حرام و نادرست است.

    رسول خدا(ص) فرمودند:

    اَلنّاجِشُ خائِنٌ.[۱]

    کسی که قیمت را بدون قصد خرید افزایش می*دهد خائن است (زیرا این افزایش، کاذب و فریبکارانه است).


    حضرت در حدیث دیگری فرمودند:

    لاتَناحَشُوا و لاتَدابَرُوا.

    به یکدیگر پشت نکنید (قهر نکنید) و قیمت را زیاد نکنید که این کار خیانت است.

    امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل کرده است که حضرت فرمودند:

    چند طایفه*اند که بر زبان محمد(ص) نفرین شده و ملعون هستند؛ از جملهدو نفری که با هم تبانی کرده*اند که یکی قیمت را به نفع دیگری افزایشدهد.[۲]
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]------------------------------------
    [/JUSTIFY][1] بحارالانوار، ج۷۳، ص۳۴۷

    [۲] وسائل، ج۱۷، ص۴۵۸

  11. #27
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]از جمله کارهای ناشایست، دخالت درمعامله دیگران است، به این معنا که وقتی دو نفر در حال معامله هستند فردسومی از راه برسد و وارد معامله آنان شود و بگوید من نیز خریدارم. این کارچون باعث طمع صاحب کالا می*شود و قیمت را بالا می*برد یا باعث می*شودمشتری اول نتواند کالای مورد نظر را بخرد با این که حق تقدم با او بوده،درست نیست و از آن نهی شده است. چنان*که نقل شده است:

    نَهَی رَسُولُ اللهِ اَنْ یَدخُلَ الرَّجُلُ فی سَومِ اَخیهِ الْمُسْلِمِ.[۱]

    رسول خدا(ص) از وارد شدن به معامله برادر مسلمان خود نهی فرمودند.

    همچنین فرمودند:

    لایَبیعُ بَعْضُکُم عَلی بَیْعِ اَخیهِ.[۲]

    هیچ*یک از شما وارد معامله برادر دینی خود نشود.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]------------------------
    [/JUSTIFY][JUSTIFY][1] همان، ص۴۵۹

    [۲] کنزالاعمال، ص۶۹۴
    [/JUSTIFY]

  12. #28
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]یکی ازشرائط اساسی هر معامله این است که کالای مورد معامله، مِلک و در اختیارشخص معامله*گر باشد؛ یعنی فروش یا خرید املاک دیگران که نه ملک فروشندهاست و نه مورد وکالت و اجازه او است، جایز نیست. این خرید و فروش، باطل وبی*اثر است. خریدار باید مالک و صاحب اختیار پولی باشد که می*پردازد وفروشنده باید مالک و صاحب اختیار جنسی باشد که می*فروشد. کسی که جنسی رابا دیگری شریک است نمی*تواند بدون اجازه شریک خود بفروشد؛ مگر این*که سهماو را جدا کند و از مشاع بودن خارج سازد و فقط سهم خود را بفروشد.

    از این رو خرید و فروش اموال مسروقه حرام است. نه خریدار می*تواند در مالخریده شده تصرف کند و نه فروشنده مجاز است در پولی که گرفته تصرف کند؛البته اگر به مسروقه بودن عالم باشند، وگرنه نه زمانیکه دزدی بودن جنس رانمی*دانند تکلیفی ندارند؛ ولی هنگامی که متوجه شدند، دیگر هرگونه تصرف درآن حرام می*شود و باید آن را به صاحب اصلی*اش برگردانند، هر چند ده*هاواسطه وجود داشته باشد.

    همچنین اموال غصبی که با زور یا بدوناطلاع صاحب*شان در زمانی دور یا نزدیک غصب شده باشند چنین تکلیفی دارند.اموال مرده*ای که بدهکار مردم است، خمس و زکات بدهکار است یا دربارهاموالش وصیت کرده نمی*توان اموال را بدون توجه به وصیت و مطالبات مردممیان ورثه تقسیم کرد، این عمل نیز حرام و غصب است و خرید و فروش آن مال،مشروع نیست. همچنین اگر ورثه بزرگ*تر حق ورثه ضعیف و کوچک*تر را ندهد یاکم بدهد نمی*توانند در سهم خودشان تصرف کنند، مگر وقتی که حق سایر ورثه رابه طور کامل بدهند.


    همچنینخرید و فروش اموال غصبی حرام و باطل است، هرچند آن را در گذشته فروختهباشند یا سند شش*دانگ داشته باشد، کسی که در اثر معامله*ای غیرمجاز مالغصبی در دست او است غاصب است و نباید در آن تصرف کند؛ بلکه باید آن راتحویل متولیان وقف دهد، هر چند آن را خریده باشد یا به او ارث رسیده باشد،همچنین اگر بدون قانون و ضابطه با یدون اجازه ولی امر مسلمانان، اموال کسیرا مصادره یا حراج کنند یا در معرض فروش بگذارند، حرام است و خرید آن جایزنیست.

    اکنون به احادیثی در این زمینه توجه کنید:

    مَنِ اشْتَرَی خِیانَةً وَ هُوَ یَعْلَمُ فَهُوَ کَالَّذی خانَها.[۱]

    هرکس مالی را به خیانتی (مانند مال غصب شده) در حالی که می*داند غصبیاست بخرد، در گناه مانند کسی است که آن را غصب کرده یا آن را دزدیده است.

    ابن فضیل می*گوید: برای امام موسی*بن جعفر(ع) نوشتم که شخصی زمینی را ازخانمی خریده که مالک آن نبوده و هنوز پول آن را نداده است، آیا پول به آنزن پرداخت شود یا نه؟ حضرت در پاسخ نوشتند: هرگز نباید پول را بدهید؛ چوناو چیزی را که مالک آن نبوده فروخته است.[۲]

    شخصی از امامباقر(ع) پرسید: زمینی است اختلافی کنار رود نیل که دو طایفه خود را مالکآن می*دانند، آیا می*شود زمین را از یکی از آنها خرید؟

    حضرت فرمودند:

    خیر، بخرید مگر با رضایت صاحب آن (صاحب اصلی آن).[۳]


    امام صادق(ع) فرمودند:

    لایَصْلُحُ شِراءُ السِّرقَةِ وَ الْخیانَةِ اِذا عُرِفَتْ.[۴]

    خرید مال مسروقه و مالی که صاحبش راضی نیست سزاوار و جایز نیست، در صورت شناخت و علم به مسروقه بودن آن.

    مَنِ اشْتَرَی سرقَةً وَ هُوَ یَعْلَمُ فَقَد شَرِکَ فی عارِها وَ اِثْمِها.[۵]

    هر کس مال دزدی را با آگاهی بخرد، در ننگ و گناه آن شریک است.

    همچنین فرمودند:

    مَنِ اشْتَرَی سَعامَ قَومٍ وَ هُم لَهُ کارِهُونَ قُصَّ لَهُم مِن لَحْمِهِ یَومَ الْقیامَةِ.[۶]

    هرکس بدون رضایت صاحبان کالا، کالای آنان را بخرد، روز قیامت از گوشت بدن او می*چینند و به آن*ها می*دهند!

    بنابراین باید در خرید و فروش دقت شود. شاید جنسی ارزان عرضه شود و شیطانوسوسه کند که سود کلانی است؛ ولی اگر حرام باشد پاسخ*گویی روز قیامت سختاست. اگر کسی بدون علم و آگاهی، جنس دزدی یا غصبی را خرید هر زمان که مطلعشد بی*درنگ و بدون کوچک*ترین تصرفی باید آن را به اهلش بدهد و هیچ عذریپذیرفته نیست. تنها کاری که می*تواند انجام دهد این است که به شخصی که اورا فریب داده مراجعه کند.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]-------------------------------
    [/JUSTIFY][1] وسائل، ج۱۷، ص۳۳۳

    [۲] همان، ص۳۳۵

    [۳] همان

    [۴] همان، ص۳۳۶

    [۵] همان، ص۳۳۷

    [۶] همان

  13. #29
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]خرید یا تصرف اموال عمومی به عامهمردم متعلق است مانند: جنگل*ها، دشت*ها، زمین*های بایر که زیر نظر دولتاسلامی است و نیز اموالی که صاحب آن شناخته شده نیست.

    شخصی از امام باقر(ع) پرسید: کنار منزل مسکونی من قطعه زمینی بین خانه*هامانده که صاحب آن را نمی*شناسم، آیا می*توانم آن را به خانه خود اضافهکنم؟ حضرت فرمود:

    اَما اِنَّهُ مَن اَخَذَ شِبْراً مِنَ الْاَرْضِ بِغَیرِ حَقِّ اُتِیَ بِهِ یَومَ القیامَةِ فی عُنُقِهِ مِن سَبعِ اَرَضینَ.[۱]

    هرکس یک وجب زمین را که حق او نیست تصرف کند در قیامت به همان مقدار تا عمق هفت طبقه زمین برگردن او آویزان خواهد بود.

    شخصی از امام صادق(ع) پرسید:

    آیا می*توان قدری از راهی که وسیع و فراخ است تصرف کرد در صورتی که ضرری به اصل راه وارد نشود؟

    حضرت فرمودند: خیر.[۲]

    به طور کلی تصرف شخصی در اموال عمومی جایز نیست، بیابان*ها، مراتع،کوه*ها، جنگل*ها، آب دریاها، قبرستان*ها و هر نوع ملک یا مالی که جنبهعمومی دارد، هر چند مِلک خاص کسی نباشد، نمی*شود در آن تصرف مالکانه کرد وآن را خرید یا فروخت.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]--------------------------
    [/JUSTIFY][1] همان، ص۳۷۸

    [۲] همان

  14. #30
    مدیران شورای نظارت گنجینه آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۲۷
    نوشته ها
    1,113
    سپاس ها
    1
    سپاس شده 4 در 3 پست

    Re: راههای کسب وکار از دیدگاه اسلام

    [JUSTIFY]مسلمان مجاز نیست هر کسبی را بهعنوان منبع درآمد انتخاب کند؛ زیرا او به حلال و حرام معتقد است و می*داندکه باید نماز بخواند، روزه بگیرد، حج برود، صدقه بدهد، کارهای خیر انجامدهد و شرط همه آن*ها، حلال بودن مال و روزی حلال خوردن است.

    غذای حرام در نسل انسان اثر می*گذارد. در حدیث آمده است:

    کَسْبُ الْحَرامِ یُبینُ فی الذُّرِّیَةِ.[۱]

    درآمد حرام در ذریه و نسل آینده آدمی اثر بد می*گذارد.

    اگر امروز، بسیاری از فرزندان دچار مشکل تربیتی هستند، مشکل نماز وسوءرفتار دارند، عوامل گوناگونی می*تواند داشته باشد که یکی از عوامل اصلیآن، غذاهای حرام یا مشکوک و شبهه*ناک است. آنچه بر مسلمانان واجب است وثواب نُه دهم عبادت را دارد، کسب روزی حلال است نه حرام؛ از این رو اسلامبعضی از کسب*ها را به عنوان کسب*های حرام و درآمدهای نادرست شمرده کهمسلمانان نباید به دنبال آن*گونه درآمدها بروند. برای این*که عموم مردم ازآن*ها آگاهی داشته باشند در این*جا به برخی از کسب*های حرام به صورت فشردهاشاره می*کنیم:

    ۱/ خرید و فروش چیزهایی که عین نجس است؛ مانند مدفوع انسان، خوک، شراب،سگ، خون؛ البته در مورد خون، سگ و بعضی موارد دیگر، استثناهایی وجود دارد؛مثل جایی که خون را برای معالجه یا سگ را برای نگهبانی از گله یا باغبخواهند.

    ۲/ خرید و فروش آلات و ابزار حرام؛ مانند آلات لهو و لعب و موسیقی یا آلات قمار.

    ۳/ معامله با پول قلابی و جعلی یا جنس*های تقلبی؛ مانند مسی که به جای طلا فروخته شود و...

    ۴/ خرید و فروش جنسی که مقصود از آن، انجام کار حرام باشد؛ مانند خرید و فروش انگور برای درست کردن شراب.

    ۵/ فروش سلاح و ابزار کشتار به دشمنان اسلام که باعث تقویت دشمنان شود.

    ۶/ ساختن مجسمه*ای که دارای روح است؛ مانند مجسمه انسان، حیوانات ومانند این*ها؛ البته فقط ساختن مجسمه حرام است و خرید، فروش و نگهداری آنمانعی ندارد.

    ۷/ خوانندگی و موسیقی حرام

    ۸/ کمک به ظالم در انجام ظلم.

    ۹/ حفظ، نگهداری و خرید و فروش کتاب*ها، مجلات و روزنامه*های گمراه*کننده.

    ۱۰/ یادگیری و یاد دادن سحر و جادوگری؛ ولی به کار گرفتن سحر و جادو برای ابطال آن مانعی ندارد.

    ۱۱/ غش در معامله

    ۱۲/ اجرت گرفتن بر اموری که واجب است؛ مانند نماز میت و ... .[۲]

    البته غیر از موارد فوق، کسب*های دیگری هم وجود دارد که حرام است و باید برای آشنایی با آن*ها به کتب فقهی مفصل مراجعه شود.
    [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY] [/JUSTIFY][JUSTIFY]-------------------------------
    [/JUSTIFY][1] کافی، ج۵، ص۱۲۴

    [۲] ر.ک.وسائل*الشیعه، ج۱۷،باب تجارت

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •