نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

موضوع: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

  1. #1
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..


    ::دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ::


    دوران250 ساله امامت‏ شیعی که با وفات پیامبر گرامی اسلام، صلی‏الله‏علیه‏وآله،در سال 11 ق. آغاز گردید و با شروع غیبت صغری و قطع رابطه مستقیم اماممعصوم، علیه‏السلام، با جامعه اسلامی در سال 260 ق. پایان پذیرفت، بهمقاطع مختلف با ویژگیها و خصوصیات متفاوت قابل تقسیم است.

    در اینمیان دوران چهل ساله امامت امام هادی و امام عسکری، علیهماالسلام، که ازسال 220 ق. آغاز و تا سال 260 ق. امتداد می‏یابد، به لحاظ واقع شدن درآستانه دوران غیبت صغری جایگاه خاصی داشته و از ویژگیهای متفاوتی برخورداراست.

    یکی از ویژگیهای این دوران شدت مراقبت و محدودیتهای فراوانی است که از سوی حکام جور نسبت‏به این دو امام بزرگوار اعمال می‏شد.

    اگرچهحاکمان ستم‏پیشه اموی و عباسی همواره بیشترین سختگیریها را نسبت‏به امامانشیعه روا می‏داشتند و آنها را از هر جهت در تنگنا قرار می‏دادند، اما دردوران امامت‏حضرت هادی و حضرت عسکری، علیهماالسلام، این سختگیریها شدتبیشتری گرفت و محدودیتهای بیشتری برای این دو امام ارجمند در نظر گرفتهشد. تا آنجا که در سال‏243 ق. به دستور متوکل عباسی حضرت هادی، علیهالسلام، به اجبار از مدینه به «سامرا» (عسکر) که در آن زمان مرکزخلافت‏بود، آورده شدند و تا زمان شهادت، یعنی سال 254 ق. در این شهر تحتنظر قرار داشتند. (1)

    ------------------------------------
    1.ر. ک: الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ج 1، ص501، ح‏7; الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان، الارشاد فی معرفة حججالله علی العباد، قم، موسسة ال البیت لاحیاء، ج 2، ص‏309-312. شایان ذکراست که برخی از اهل تحقیق سال 234 ق. را به عنوان سال ورود حضرت هادی،علیه‏السلام، به سامرا ذکر کرده‏اند. ر. ک: الصدر، محمد، تاریخ الغیبةالصغری، ص‏107 - 108

  2. #2
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

    حضرت امام حسن عسکری، علیه‏السلام، نیز بیش از نیمیاز ایام عمر شریف خود را در سامرا گذراندند و از سال‏243ق. که در سن یازدهسالگی به همراه پدر به این شهر آمدند تا سال 260 ق. که چشم از جهان فروبستند امکان خروج از این شهر را نیافتند.

    اماعلت این همه سختگیری نسبت‏به این دو امام بزرگوار چه بود و چرا دشمنان اهلبیت تا به این حد این پدر و پسر را در تنگنا قرار داده بودند؟

    حضرتامام حسن عسکری، علیه‏السلام، خود در تحلیل علل و انگیزه‏های بر خورد شدیدحاکمان ستم پیشه با ائمه اهل بیت، علیهم‏السلام، می‏فرماید:
    بنی امیه و بنی عباس به دو دلیل شمشیرهایشان را بر ضد ما افراشتند:

    [HIGHLIGHT=#f2dcdb]
    نخست اینکه، آنها می‏دانستند هیچ حقی در خلافت ندارند، و به همین دلیل همواره در هراس بودند
    که مبادا ما در پی به دست آوردن خلافت و برگرداندن آن به جایگاه اصلی‏اش برآییم.

    و دوم اینکه، آنها بر اساس روایات متواتر این موضوع را می‏دانستند
    که پادشاهی گردنکشان و ستم پیشگان به دست قائم ما از بین خواهد رفت;

    و تردیدی هم نداشتند که آنها از جمله گردنکشان و ستم پیشگان هستند،
    از همین رو برای کشتن خاندان رسول خدا، صلی‏الله‏علیه‏وآله، و از بین بردن نسل او به تلاش وسیعی دست زدند،

    بدان امید که با این کارها بتوانند جلوی تولد قائم را بگیرند و یا او را به قتل برسانند.
    اما،خداوند از اینکه امر خود را بر یکی از آنها آشکار سازد پرهیز داشت ومی‏خواست نور خودش را بر خلاف میل کافران به حد تمام برساند. (2)
    [/HIGHLIGHT]



    ----------------------
    2.«قدوضع بنو امیة و بنو العباس سیوفهم علینا لعلتین; احداهما انهم کانوایعلمون انه لیس لهم فی الخلافة حق فیخافون من ادعائنا ایاها و تستقر فیمرکزها. و ثانیهما انهم قد وقفوا من الاخبار المتواترة علی ان زوال ملکالجبابرة و الظلمة علی ید القائم منا و کانوا لا یشکون انهم من الجبابرة والظلمة، فسعوا فی قتل اهل بیت رسول الله، صلی‏الله‏علیه‏وآله، و ابادةنسله، طمعا منهم فی الوصول الی منع تولد القائم او قتله. فابی الله انیکشف امره لواحد منهم، الا ان یتم نوره و لو کره الکافرون‏». الحرالعاملی،محمد بن الحسن، اثبات الهداة، قم، المطبعة العلمیة، ج‏3، ص 570، ح 685.

  3. #3
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

    با توجه به شرایط و موقعیتی که حضرت امام حسن عسکری، علیه‏السلام، در آن قرار داشت، روشن است که موضوعتعیین و انتخاب جانشین آن حضرت، یعنی آخرین امام از نسل پیامبر اکرم،صلی‏الله‏علیه‏وآله، که بر اساس روایات تردید ناپذیر بنیاد ظلم و بیداد رابرخواهد کند، تا چه درجه از اهمیت و حساسیت‏برخوردار است.

    اگردشمنان اهل بیت، علیهم‏السلام، کوچکترین رد پایی از فرزند امام حسن عسکری،علیه‏السلام، و جانشین ایشان به دست می‏آوردند، قطعا در پی نابودی آن حضرتبرمی‏آمدند و اجازه نمی‏دادند که سلسله امامت استمرار پیدا کند.بنابراین چاره‏ای جز مخفی نگهداشتن موضوع تولد آخرین حجت‏حق نبود، و اینپنهان کاری تا حدی بود که تا لحظه تولد ایشان نزدیکترین خویشاوندان حضرتعسکری، علیه‏السلام، نیز هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند. (3)

    پنهانکاری شدیدی که در موضوع تولد حضرت مهدی، علیه‏السلام، اعمال می‏شد اگرچهبرای حفظ جان آن حضرت لازم بود، امااز سویی دیگر ممکن بود کهباعث‏سرگردانی و حیرت شیعیان پس از درگذشت‏حضرت عسکری، علیه‏السلام، بشود،لذا امام یازدهم از همان لحظه تولد،یاران خاص خود را در جریان قرار داده و به آنها اطمینان دادند که در موضوعجانشینی ایشان هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

    بااین تدبیرحضرت عسکری، اگرچه تا مدت کوتاهی پس از وفات ایشان، شیعیان دچار حیرت شدهو در میان آنها اختلاف به وجود آمد، اما پس از آن همه کسانی که در پیرویاز اهل بیت، علیهم‏السلام، اخلاص داشته و در قلبشان مرض و نفاقی وجودنداشت آخرین، حجت‏حق را شناختند و از طریق نواب خاص با ایشان ارتباطبرقرار کردند.


    --------------------------------
    3. «عمرو الاهوازی‏» نیز از جمله کسانی است که حضرت صاحب، علیه‏السلام، را در کودکی دیده است.
    روایتی که مرحوم کلینی در این زمینه از ایشان نقل کرده، به شرح زیر است:
    ابو محمد [امام حسن عسکری]، علیه‏السلام، او را به من نشان داد و گفت: این صاحب شماست. (28)

  4. #4
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

    با همه تفاصیلی که گذشت عده‏ای از مخالفان شیعه درپی این هستند که با طرح شبهاتی در اصل تولد امام عصر، علیه السلام، ایجادتردید کنند و چنین القا نمایند که از نظر تاریخی نمی‏توان تولد آن حضرت رااثبات کرد. در حالی که اگر این به اصطلاح پژوهشگران تاریخی خالی از هرگونهغرض سیاسی و تنها به انگیزه دستیابی به حقیقت‏به منابع و کتابهایی که دردورانی نزدیک به دوران غیبت صغری تالیف شده‏اند مراجعه می‏کردند; درمی‏یافتند که هیچ جای تردیدی در موضوع تولد امام دوازدهم وجود ندارد.

    چنانکه شیخ مفید (336-413 ق.) در این باره می‏گوید:
    روایاتیکه در اثبات [امامت] فرزند حسن [عسکری]، علیه‏السلام، وارد شده‏اند بهگونه‏ای هستند که با آنها راه هرگونه عذر و بهانه بسته می‏شود. (4)

    درآستانه یک هزار و یک صد و شصتمین سال امامت امام عصر، علیه‏السلام، بیمناسبت ندیدیم که برای روشن شدن پاره‏ای اذهان مروری دوباره داشته باشیمبر مجموعه روایاتی که در زمینه اثبات امامت آن حضرت وارد شده‏اند.

    دراین بررسی ابتدا به چند نمونه از روایاتی که از سالها پیش از تولد اماممهدی، علیه‏السلام، از پیامبر اکرم، صلی‏الله‏علیه وآله، و امامان شیعه درزمینه امامت آن حضرت وارد شده‏اند، اشاره کرده و بعد از آن عبارات تنی چنداز کسانی را که بر تولد فرزند امام حسن عسکری، علیه‏السلام، شهادتداده‏اند، مرور می‏کنیم و در نهایت هم به معرفی برخی از کسانی می‏پردازیمکه حضرت مهدی، علیه‏السلام، را در زمان تولد و پس از آن مشاهده کرده‏اند.

    -----------------------
    4. «ثم قد جاءت روایات فی النص علی ابن الحسن، علیه‏السلام، من طرق ینقطع بها الاعذار». الشیخ المفید، همان، ص‏343.

  5. #5
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

    پیش‏بینی تولد امام مهدی، علیه‏السلام

    چنانکه می‏دانیم، از همان سالهای آغازین ظهور اسلام موضوع امامان دوازده‏گانه از سوی پیامبر گرامی اسلام، صلی‏الله‏علیه‏وآله، مطرح گردید
    وپس از ایشان نیز هریک از ائمه، نام و مشخصات امامان پس از خود را تا آخرینامام معرفی می‏کردند تا جای هیچ شبهه و تردیدی برای مردم باقی نماند.

    در این مجال فرصت‏بررسی تفصیلی همه روایتهایی که در این زمینه وارد شده‏اند نیست و لذا تنها به ذکر برخی از آنها بسنده می‏کنیم:

    1. ثقة الاسلام کلینی (م‏329 ق.) و شیخ مفید (336-413 ق.) به اسناد خود از امام باقر، علیه‏السلام، چنین روایت می‏کنند:

    پیامبر خدا، صلی‏الله‏علیه‏وآله، به یارانش فرمود:

    به شب قدر ایمان بیاورید; همانا در این شب امور یک سال (همه آنچه در یک سال واقع می‏شود) نازل می‏گردد،
    و برای این موضوع پس از من حاکمان [و پیشوایانی] وجود دارند که عبارتند از:

    علی بن ابی طالب و یازده تن از نوادگان او. (5)


    --------------------
    5.«قال رسول الله، صلی‏الله‏علیه‏وآله، لاصحابه: آمنوا بلیلة القدر، فانه،ینزل فیها امر السنة و ان لذلک ولاة من بعدی علی بن ابی طالب و احد عشر منولده‏». الکلینی، محمد بن یعقوب، همان، ص‏533، ح 12; الشیخ المفید، همان،ص 345-346.

  6. #6
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

    2. این دو عالم بزرگوار شیعی روایت دیگری را به همین مضمون از امام باقر، علیه‏السلام، نقل کرده‏اند که در آن آمده است:

    امیر مؤمنان، علیه‏السلام، به ابن عباس فرمود:

    هماناشب قدر در هر سال وجود دارد; و در آن شب امور یک سال نازل می‏شود; و برایاین موضوع پس از رسول خدا، صلی‏الله‏علیه‏وآله، حاکمان [و پیشوایانی] قرارداده شده‏اند.


    ابن عباس پرسید: آنها که هستند؟ فرمود:


    من و یازده تن از نسل من، که همه امامانی هستند که حدیث می‏شوند. (6)


    ایندو روایت‏بیان کننده این حقیقت‏اند که «ملائک‏» و «روح‏» که به تعبیر سورهقدر به «اذن‏» پروردگار خویش در شب قدر نازل می‏شوند، «کل امر» و یا همهبرنامه یک ساله جهان هستی را بر کسی که از سوی خداوند به ولایت‏برگزیدهشده، عرضه می‏دارند، یعنی در زمان رسول خدا بر آن حضرت و پس از ایشان برامامانی که یکی پس از دیگری سرپرستی امت اسلام را بر عهده می‏گیرند، عرضهمی‏شود.

    بنابراین روایاتیاد شده علاوه بر بیان مساله امامت و پیش بینی سلسله دوازده‏گانه جانشینانپیامبر اکرم، صلی‏الله‏علیه‏وآله، بیان کننده لزوم استمرار سلسله امامت وضرورت وجود ولی حی خدا در هر زمان نیز هستند; زیرا تا جهان باقی است ‏شبقدر تکرار می‏شود و بی تردید در هر شب قدر می‏بایست امور یک ساله جهان برولی خدا عرضه گردد.


    ---------------
    6.«قال امیر المؤمنین، علیه‏السلام، لابن عباس: ان لیلة القدر فی کل سنة وانه ینزل فی تلک اللیلة امر سنة و لذلک الامر ولاة من بعد رسول الله،صلی‏الله‏علیه‏وآله، فقال له ابن عباس: من هم؟ قال: انا و احد عشر من صلبیائمة محدثون‏». الکلینی، همان، ص 532، ح 11; الشیخ المفید، همان، ص‏346;همچنین ر. ک: النعمانی، محمد بن ابراهیم، کتاب الغیبة، تهران، مکتبةالصدوق، ص 60، ح‏3; الشیخ الطوسی، محمد بن الحسن، کتاب الغیبة، تهران،مکتبة نینوی، ص 141، ح‏106.

  7. #7
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

    3. در روایت دیگری امام باقر، علیه‏السلام، از جابربن عبدالله انصاری، صحابی بزرگوار پیامبر اکرم، صلی‏الله‏علیه‏وآله، چنیننقل می‏کنند:

    [HIGHLIGHT=#e5e0ec]بر فاطمه، علیهاالسلام، وارد شدم دیدم که پیش روی او لوحی است که در آن نامهای همه اوصیا از نسل او نوشته شده است،
    آنها را برشمردم دیدم که دوازده نفرند و آخرین آنها قائم، علیه‏السلام، است.
    سه تن از اوصیا نام «محمد» و سه تن از آنها نام «علی‏» داشتند. (7)
    [/HIGHLIGHT]


    همچنین ابوبصیر از امام باقر، علیه‏السلام، روایت می‏کند که:

    بعد از حسین بن علی نه امام خواهند آمد که نهمین آنها قائم ایشان است. (8)


    چنینروایاتی از سایر امامان شیعه نیز نقل شده و آنچه ذکر شد تنها بخش کوچکی ازروایات فراوانی است که در آنها به نقل از پیامبر اکرم،صلی‏الله‏علیه‏وآله، و یا ائمه اهل بیت، علیهم‏السلام، این موضوع که پس ازنبی اکرم، صلی‏الله‏علیه‏وآله، دوازده امام سرپرستی امت اسلام را برعهدهمی‏گیرند پیش‏بینی شده و در آنها تصریح شده که آخرین این پیشوایان مهدیامت و قائم آل محمد، علیهم‏السلام، است. (9)

    بنابراین جای هیچتردیدی باقی نمی‏ماند که بر اساس پیش‏بینی پیامبر گرامی اسلام و ائمهمعصومین، علیهم‏السلام، می‏بایست‏یازده امام از نسل امیرالمؤمنین،علیه‏السلام، یکی پس از دیگری امامت مسلمانان را بر عهده گیرند.

    [size=100]امااینجا این پرسش مطرح می‏شود که شما به چه دلیل معتقدید که این پیش بینی بهتمام و کمال محقق شده و آخرین امام از سلسله امامان دوازده‏گانه نیز بهدنیاآمده و به امامت رسیده است؟ چراکه بسیاری از مردم نه تولد او رادیده‏اند و نه دوران رشد و بالندگی او را مشاهده کرده‏اند؟ [/size:5q5b1jml]

    در پاسخ این پرسش باید گفت که:

    [color=#e36c09:5q5b1jml]
    اولا،ما روایات معتبری از عصر امام عسکری، علیه‏السلام، در دست داریم که درآنها افرادی جلیل القدر به تولد امام دوازدهم شهادت داده و اظهارداشته‏اند که جانشین امام دوازدهم بر ما معلوم گشته است

    و ثانیاعده زیادی از بزرگان شیعه حضرت را در زمان تولد و در اوان کودکی دیده و براین موضوع گواهی داده‏اند و لذا شبهه در تولد حضرت مهدی، علیه‏السلام، بهعنوان دوازدهمین امام، هیچ جایی نمی‏تواند داشته باشد.
    [/color]


    ---------------------
    7.«دخلت علی فاطمة، علیها السلام، و بین یدیها لوح فیها اسماء الاوصیاء منولدها، فعددت اثنی عشر آخرهم القائم، علیه‏السلام، ثلاثة منهم محمد وثلاثة منهم علی‏». الکلینی، همان، ص 532، ح 11; همچنین ر. ک: الشیخالصدوق، محمد بن علی بن الحسین، کمال الدین و تمام النعمة، قم، مؤسسةالنشر الاسلامی، ج 1، ص‏269، ح‏13; الشیخ المفید، همان; الشیخ الطوسی،همان، ص‏139، ح‏103.

    8. «یکون تسعة ائمة بعد الحسین بن علیتاسعهم قائمهم‏». الکلینی، همان، ص‏533، ح 15; همچنین ر. ک: الشیخ الصدوق،همان، ج 2، ص 350، ح 45; الشیخ المفید، همان، ص‏347; الشیخ الطوسی، همان،ص 140، ح 104; النعمانی، همان، ص 94، ح 25.

    9. برای مطالعه بیشتردر این زمینه ر. ک: الکلینی، همان، باب ماجاء فی الانثی عشر و النص علیهم،ص 525-535; الطبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن، اعلام الوری باعلام الهدی،قم، مؤسسة ال البیت لاحیاء التراث، ج 2، ص 155-208.

  8. #8
    کاربرسایت SHAHRIAR-NOVIN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۷-۰۲-۱۲
    نوشته ها
    1,900
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: ..*.. دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ..*..

    در پاسخ این پرسش باید گفت که:

    اولا،ما روایات معتبری از عصر امام عسکری، علیه‏السلام، در دست داریم که درآنها افرادی جلیل القدر به تولد امام دوازدهم شهادت داده و اظهارداشته‏اند که جانشین امام دوازدهم بر ما معلوم گشته است

    و ثانیاعده زیادی از بزرگان شیعه حضرت را در زمان تولد و در اوان کودکی دیده و براین موضوع گواهی داده‏اند و لذا شبهه در تولد حضرت مهدی، علیه‏السلام، بهعنوان دوازدهمین امام، هیچ جایی نمی‏تواند داشته باشد.

    در اینجا برای روشن شدن بیشتر موضوع به پاره‏ای از دلایلی که در بالا از آنها یاد شد اشاره می‏کنیم:

    کسانی که بر تولد امام مهدی، علیه‏السلام، گواهی داده‏اند :

    1. «محمد بن علی بن بلال‏» که از یاران امام حسن عسکری، علیه‏السلام، بوده و شیخ طوسی او را ثقه و مورد اعتماد دانسته است (10) نقل می‏کند که:

    دوسال پس از وفات ابو محمد [امام حسن عسکری، علیه‏السلام] نامه‏ای از ایشانبه دست من رسید که در آن مرا از جانشین خود آگاه کرده بود.
    همچنین سهروز پیش از وفات ابو محمد نامه دیگری از ایشان دریافت داشتم که در آن مشخصشده بود آن حضرت چه کسی را جانشین خود ساخته است. (11)


    2. از «احمد بن محمد بن عبدالله‏» یکی از یاران امام حسن عسکری، علیه‏السلام، چنین روایت‏شده است:

    هنگامیکه «زبیری‏» (12) که لعنت‏خدابر او باد، کشته شد نامه‏ای از ابو محمد[امام حسن عسکری، علیه‏السلام] به من رسید، که در آن آمده بود:

    «این جزای کسی است که حریم خدا را نگه نداشته و در حق اولیای او گستاخی می‏کند.
    اومی‏پنداشت که مرا به قتل می‏رساند، در حالی‏که در پی من فرزندی وجودندارد، اما [دیدی] خداوند قدرت خود را چگونه به او نشان داد!؟»
    در پی این ماجرا در سال‏256 ق. فرزندی برای آن حضرت متولد شد که او را «م ح م د» نامید. (13)



    ------------------
    10. ر. ک: الخوئی، السید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج‏16، ص‏309.
    11.«خرج الی من ابی محمد قبل مضیه بسنتین یخبرنی بالخلف من بعده، ثم خرج الیمن قبل مضیه بثلاثة ایام یخبرنی بالخلف من بعده‏». الکلینی، همان، ص 328،ح 1; الشیخ المفید، همان، ص 348.
    12. «زبیری‏» لقب یکی از گردنکشان ودشمنان اهل بیت از نسل «زبیر» است که در زمان حضرت عسکری، علیه‏السلام،می‏زیست و آن حضرت را تهدید به قتل کرده بود. اما خداوند به دست‏خلیفهعباسی او را به سزای اعمالش رساند.
    13. «خرج عن ابی محمد،علیه‏السلام، حین قتل الزبیری، لعنه الله: «هذا جزاء من اجترا علی الله فیاولیائه، یزعم انه یقتلنی و لیس لی عقب، فکیف رای قدرة الله فیه. و ولدلهولد سماه «م ح م د» فی سنة ست و خمسین‏». الکلینی، همان، ص‏329، ح 5;الشیخ المفید، همان، ص‏349.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آغاز طلاکاری گنبد حرم امامين عسگرين (ع)
    توسط Vesal در انجمن بايگاني خبرگزاري مذهبي گنجينه الهي
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۰۵-۰۶-۸۹, ۱۹:۳۴
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۰۳-۰۸-۸۹, ۱۹:۲۹
  3. کرامات و معجزات امام حسن عسکری(ع)
    توسط SHAHRIAR-NOVIN در انجمن امام حسن عسكري(ع)
    پاسخ ها: 11
    آخرين نوشته: ۱۲-۰۴-۸۸, ۲۰:۱۵
  4. مناظره علامه عسگري (ره) با علماي سني
    توسط اعتقادات در انجمن شخصیتهای مذهبی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۰۴-۰۱-۸۷, ۲۰:۲۳
  5. زندگانی حضرت امام حسن عسکری (ع )
    توسط اعتقادات در انجمن امام حسن عسكري(ع)
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۱۲-۲۵-۸۶, ۱۹:۳۸

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •