صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 16 , از مجموع 17

موضوع: احکام اعتکاف

  1. #1
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم





    احکام اعتکاف



    نویسنده: محمد حسین فلاح زاده

    مقدمه :

    ضمن آرزوى قبولى طاعات و عبادات، حال كه اين توفيق نصيب شما شده است كه در جمع معتكفين حاضر هستيد جا دارد

    با تأمل و تدبر نسبت به اين عبادت اهتمام داشته باشيد.

    گرچه در خصوص اعتكاف كتابهاى مفصلى نوشته شده است اما اكثراً در فضل اين عبادت و يا احكام آن بوده است.

    در اين نوشته چند توصيه عملى به معتكفين گردآورى شده است كه تقديم مى‏گردد.



    1- آمادگى و تهيا:

    معتكف بايد قبل از ورود به اعتكاف خود را ازنظر معنوى و روحى آماده كند. بايد نسبت به اموال دقت كنيد، نسبت به مكانانتخابى بى تفاوت نباشيد.

    از قبل بگيريد كه به يك سفر سرنوشت‏ساز مى‏رويد لازم است يك جلد قرآن،مفاتيح الجنان، نهج‏البلاغه و صحيفه سجاديه و خودكار و كاغذ و لباسى پاك

    و مختصر پولى كه شبهه‏اى در آن نيست به همراه داشته باشيد.



    2- حضور دل:

    معتكف با ورود به مسجد عبادت را با رضايت حضرتحق و قريةالى الله شروع مى‏كند . به دليل اهميتى كه حضور قلب در عبادتدارد به شما معتكفين

    توصيه مى‏شود هنگام ورود به مسجد در حالى كه از اعمال خود بيم و ترس داريد اما به فضل پروردگار اميدوار باشيد.



    3- برنامه‏ريزى و زمانبندى:

    معتكفين براى خود برنامه دقيقى داشته باشند كه به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مى‏شود:

    1-3- در طول اعتكاف با وضو باشيد : اين سنتحسنه كه در تقليل گناه مؤثر است و كمتر در بين جامعه رواج دارد به عنوانيك دستورالعمل به

    معتكفين توصيه مى‏شود.

    2-3- نماز جماعت : همه نمازهاى واجب را به جماعت بخوانيد و اگر مردم رضايتداشته باشند از امام جماعت بخواهيد كه سجده‏ها ، ركوع ها و

    قنوقها را طول دهد و حتى الامكان تعقيبات كامل نماز و اوقات آنها مراعات گردد.

    3-3- خوردن و آشاميدن : به ميزانى تناول كنيد كه حال عبادت داشته باشيدمطلقاً از پرخورى پرهيز كرده و به ميزان نياز آب و طعام استفاده نماييد.

    4-3- قرائت قرآن كريم : در طول برنامه اعتكاف به ميزانى كه ميسر استقرآن بخوانيد و از علمايى كه در بين شما هستند بخواهيد در خصوص بعضى

    آيات براى شما سخن بگويند.

    5-3- اقامه نمازهاى مستحبى: سعى كنيد در اين ايام نوافل را به جاآوريد چهار ركعت نماز پس از نماز مغرب و دو ركعت نماز نشسته پس از نمازعشاء

    دو ركعت قبل از نماز صبح، هشت ركعت قبل از اذان ظهر و هشت ركعت قبل ازنماز عصر و 11 ركعت نماز از نيمه شب تا قبل از طلوع فجر كه نافله و

    نماز شب است، اين نمازها به صورت دو ركعتى خوانده مى‏شوند.

    6-3- انجام مطالعه و تشكيل جلسات علمى : حال كه توفيق داريد در خانهخدا به يكى از بهترين عبادات بپردازيد از علماء حاضر در اين شهر دعوت كنيدتا

    براى جمع شما سخنرانى و وعظ كنند.

    در صورتى كه در اين شهر و مسجد عالمى يافت نشود از مطالعه كتاب غافل نشويد. موضوع مطالعه از قبل آماده شود. اگر مطالعه از عبادات معمول برتر

    نباشد قطعاً كمتر نخواهد بود.

    7-3- بهره‏گيرى از مراسم مداحى و قرائت قاريان برجسته : مداحان عزيزمناجاتها و دعاها و قاريان گرامى آيات قرآن را براى معتكفين بخوانند.

    مناجات اميرالمؤمنين در مسجد كوفه با صداى خوب و مداحى ترجمه آن تحفه‏اى بس گرانبها براى معتكفين خواهد بود.



    4- حفظ دستاوردها:

    شايسته است معتكفين از دستاورد اعتكاف به خوبى مراقبت كنند. اگر در اين سه روز موفق شدند و محاسبه دقيقى از اعمال خود داشته باشند .

    يا توانسته باشند با قرآن انس پيدا كنند و از عبادات لذت ببرند، اينروش را به تمام روزهاى سال بكشانند. اگر توفيق توبه پيدا شد اين توفيق رابه راحتى

    از دست ندهند و خود را با گناه آلوده نكنند و توبه نشكنند.



    5- رعايت دقيق احكام مربوط اعتكاف:

    به منظور آگاهى بيشتر معتكفين عزيز به احكاماعتكاف كتابى در اين خصوص تهيه و براى كليه مراكزى كه اين سنت حسنه برگزارمى‏گردد ارسال شده

    است حتماً نسبت به مطالعه آن اقدام نماييد.



    6- خلوت گزينى جهت عبادت:

    اگر امكانات مسجد اجازه بدهد معتكف در قسمتىاز مسجد جاى ويژه‏اى براى عبادت در نظر بگيرد تا در اين مكان بدون مزاحمتديگران به انجام

    مستحبات و اعمال خود بپردازد.



    7- رعايت نظافت و بهداشت محيط اعتكاف:

    شايسته است معتكفين در اوقات نمازها لوازم خود را جمع و جور كنند و مسجد را براى اقامه نماز جماعت آماده نمايند.

    خوابيدن در زمان نمازها و نامرتب بودن لوازم شخصى اثر خوبى براى نمازگزاران ندارد.



    8- دعاى خالصانه:

    از همه عزيزان تقاضا مى‏شود جهت استفاده بيشتراز اين فضاى عرفانى و روحيات بالاى معنوى تحصيل شده از بركات ايام اعتكافدعاى خالصانه و

    خاضعانه براى تعجيل در ظهور آقا امام زمان (عج) ، سلامتى و دوام عمر پربركت براى مقام معظم رهبرى حضرت آيت الله خامنه‏اى (دام عزه)، افزايش

    عزت و اقتدار نظام مقدس جمهورى اسلامى در عرصه‏هاى بين‏المللى و همچنيننزول بركات و نعمات آسمانى از درگاه حق بارى تعالى مسئلت نمايند

    اميد است مورد اجابت واقع شود.

  2. #2
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم


    آشنايى با اعتكاف


    تعريف اعتكاف‏

    1- اعتكاف، در لغت به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح احكام، عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند ،

    با شرايطى كه خواهد آمد.

    2- انسان مى‏تواند، در حال اعتكاف ، بنشيند، بايستد، بخوابد، يا راه برود.



    اقسام اعتكاف‏

    3- اعتكاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، كه در اصل، يك عمل مستحبى است ، ولى ممكن است به سببى واجب شود،

    كه از جمله اسباب وجوب اعتكاف ، اين امور است :


    * نذر، عهد يا قسم؛ مثلاً انسان نذر كنديا با خداى خود عهد كند يا قسم بخورد كه اگر در فلان كار موفق شد، يا ازفلان بيمارى شفا پيدا كرد چند روز

    در مسجد معتكف شود.

    * شرط ضمن عقد ؛ مثلاً هنگام قرار داد اجاره منزل، صاحب خانه شرط مى‏كندكه مستأجر هر سال پنج روز در مسجد معتكف شود و مستأجر نيز اين

    شرط را مى پذيرد.

    * اجاره ؛ مثلاً شخصى اجير مى‏شود كه با دريافت مزد - يا بدون دريافت مزد - از طرف ميت در مسجد معتكف شود. (مانند نماز استيجارى).

  3. #3
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    زمان اعتكاف‏



    4- در طول سال در هر زمانى كه انسان بتواند، حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگيرد صحيح است . (1)

    ولى بهترين زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان، و در ماه رمضان ، دهه آخر آن است .

    5- س : آيا اعتكاف نذرى را مى‏توان در ماه رمضان انجام داد؟

    آيت الله بهجت: مانعى ندارد.

    آيت الله مكارم :مانعى ندارد، مگر اينكه نيت او غير ماه رمضان باشد.

    آيت الله صافى: اگر نذر مطلق يا مقيد به ماه رمضان باشد اشكال ندارد.

    6- س : افضل اوقات اعتكاف چه زمانى است ؟ آيا ايام البيض ماه رجب فضيلت خاصى براى اعتكاف‏ دارد؟(2)

    آيت الله مكارم: بهترين اوقات اعتكاف ، ماه مبارك رمضان و از همه بهتر دهه آخر آن است.

    آيت الله بهجت: افضل اوقات ماه رمضان است خصوصاً در دهه آخر آن و ايام البيض رجب نيز تأكيد شده است .


    -------------------پاورقی----------------------------------------------

    1- تفصيل اين مسأله در بحث مدت اعتكاف و روزه اعتكاف خواهد آمد.

    2- ايام البيض = سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم

  4. #4
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحم الرحیم

    شرايط اعتكاف



    7- در صحت اعتكاف امورى شرط است كه برخى از آنها مربوط به شخص معتكف و برخى مربوط به خود اعتكاف است كه در اينجا به

    بيان آن شرايط، و احكام لازم آنها مى‏پردازيم.

    شرايط معتكف:

    1- عقل. (از ديوانه صحيح نيست)

    2- ايمان . (از غير مومن صحيح نيست)(1)

    3- قصد قربت . (هرگونه ريا و خودنمايى ، اعتكاف را باطل مى‏كند).

    4- روزه‏دارى در ايام اعتكاف.

    5- اجازه گرفتن از كسى كه اجازه او لازم است .

    شرايط اعتكاف:

    1- از سه روز كمتر نباشد. (زمان)

    2- در مسجد جامع باشد. (مكان).

    3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.


    ---------------------پاورقی-------------------------------------------------

    1- آيت الله سيستانى : ايمان شرط صحت اعتكاف نيست ، هر چند در استحقاق ثواب معتبر است .

    آيت الله مكارم: ايمان شرط قبول اعتكاف است نه صحت آن .

    شرط ايمان در فتاواى حضرت آيت الله صافى ذكر نشده است.

  5. #5
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    نيت اعتكاف‏


    8- اعتكاف، همانند ساير عبادات ، بايد با نيت و قصد قربت باشد و هرگونه ريا و خودنمايى و قصد غيرالهى آن را باطل مى‏كند.

    9- در نيت اعتكاف، قصد وجه شرط نيست؛ يعنى لازم نيست قصد كند كه اعتكاف واجب است يا مستحب.

    10- كسى كه بخواهد در نيت اعتكاف، قصد وجه كند، در اعتكاف واجب نيت وجوب و در اعتكاف مستحب ،

    نيت استحباب مى‏كند و واجب بودن اعتكاف در روز سوم ضررى ندارد، هر چند بهتر است كه از روز سوم نيت وجوب كند.

    11- از آغاز تا پايان اعتكاف، بايد با نيت و قصد قربت باشد، بنابراين اگر به همين قصد ، اعتكاف را شروع كند صحيح است،

    همچنين اگر به قصد اينكه فردا معتكف شود به مسجد برود و از اول وقت (طلوع فجر) در آنجا باشد صحيح است.

    12- س: زمان نيت اعتكاف چه وقتى مى‏باشد؟ و آيا اول شب مى‏شود نيت كرد؟


    آيت الله تبريزى : زمان نيت اعتكاف، وقت شروع اعتكاف است كه طلوع فجر مى‏باشد و با استمرار نيت اول شب هم مانعى ندارد.

    13- س : آيا در اعتكاف نيازى به قصد نمودن عبادات ديگر هم هست؟

    آيت الله صافى: احتياط مستحب است .

    آيت الله مكارم: قصد عبادت ديگرى در آن شرط نيست .

    آيت الله بهجت: ظاهراً معتبر است در اعتكاف منضم شدن قصد عبادت ديگرى كه خارج از اوست.


    14- س : آيا تجديد نيت در روزسوم اعتكاف مستحب لازم است؟

    آيت الله صافى: بهتر است كه تجديد نيت وجوب نمايد.

    آيت الله بهجت: تجديد نيت در روزسوم لازم نيست، گرچه احوط است.

    آيت الله مكارم : تجديد نيت لازم نيست.

  6. #6
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    نيابت در اعتكاف


    15- انسان مى‏تواند اعتكاف را براى خود يا براى ديگرى بجاى آورد. به قسم دوم ، اعتكاف نيابتى گفته مى‏شود.

    16- اعتكاف به نيابت ميت بى‏اشكال است ولى به نيابت از انسان زنده، بنابر احتياط به قصد رجاء ، اشكال ندارد.


    پس به طور خلاصه مى‏توان در اين بخش اعتكاف را اينگونه تقسيم كرد1)

    اعتكاف‏

    1- براى خود

    2- براى ديگران : ( به نيابت از ميت ---- به نيابت از زنده )


    يادآورى :

    گرچه روزه به نيابت از انسان زنده صحيح نيست ولى روزه گرفتن در اعتكاف مانند نماز براى طواف است كه به تبع عمل ديگر لازم مى‏شود و

    همچنانكه طواف و نماز آن به نيابت زنده‏ها صحيح است اعتكاف و روزه آن نيز صحيح است .


    17- اعتكاف به نيابت از دو يا چند نفر، صحيح نيست، ولى مى‏تواند اعتكاف را به نيت خود بجا آورد و ثواب آن را به ديگران اهدا كند،

    خواه يك نفر باشد يا چند نفر، زنده يا مرده.

    18- س: آيا اعتكاف را به نيابت از كسى كه مرده است و يا به نيابت از كسى كه زنده است مى‏توان انجام داد؟


    آيت الله تبريزى : به نيابت از ميت مانعى ندارد ولى به نيابت از حى (زنده) اشكال دارد.


    --------------پاورقی--------------------------------------

    1- آيت الله گلپايگانى : اعتكاف به نيابت از زنده بنابر احتياط واجب صحيح نيست .

    آيت الله مكارم : اعتكاف به نيابت از ديگرى ، زنده يا مرده، به قصد رجاء اشكال ندارد.

    حكم اعتكاف به نيابت از زنده در فتاواى حضرت آيت الله صافى ذكر نشده است

  7. #7
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    عدول از نيت اعتكاف‏


    19- عدول از اعتكافى به اعتكافى ديگر جايزنيست، و فرقى نيست كه هر دو واجب باشد، مثلاً از اعتكاف استيجارى به نذرى،يا هر دو مستحب،

    مثلاً از اعتكاف براى خود به اعتكاف نيابتى تبرعى يا يكى واجب و(1) ديگرىمستحب، مثلاً از ابتدا به نيت اعتكاف نذرى در مسجد مانده و در روز دوم

    نيت را از نذر به استحباب برگرداند.(2)

    20- عدول از نيابت شخصى به نيابت از شخص ديگر جايز نيست، مثلاً دو روزبه نيابت «على» معتكف بوده و روز سوم به نيابت از «حسن» اعتكاف كند.

    21- اگر قصد داشته كه اعتكاف را براى خودش انجام دهد، پس از شروع نمى‏تواند نيت را بر گرداند ، و به نيابت از ديگرى به اتمام برساند،

    همچنانكه عكس اين نيز جايز نيست.




    ---------------پاورقی----------------------------------------------------

    1- اعتكاف استيجارى = اعتكافى كه براى ديگرى با دريافت مزد انجام مى‏دهد.

    2- تبرعى = داوطلبانه و بدون دريافت مزد.

  8. #8
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    روزه اعتكاف‏


    22- انسان، در ايام اعتكاف بايد روزه بگيرد،بنابراين، كسى كه نمى‏تواند روزه بگيرد، مانند، مسافر، مريض و زن حايض يانفساء و كسى كه عمداً روزه نگيرد،

    اعتكافش صحيح نيست.

    23- مسافر و مريض اگر معتكف شوند صحيح نيست ولى زن حايض يا نفساء نه تنها اعتكافش صحيح نيست بلكه به جهت توقف در مسجد گناه كار است .

    24- اعتكاف در روز عيد فطر و قربان يا دو روزقبل از عيد به طورى كه روز سوم آن عيد باشد صحيح نيست.

    25- لازم نيست كه روزه، مخصوص به اعتكاف باشد، بلكه هر روزه‏اى باشد صحيحاست ، مثلاً در ايام اعتكاف ، روزه قضا يا نذرى يا استيجارى بجا آورد.(1)

    26- اگر شخصى نذر كند كه در ايام معينى معتكف شود و در همان ايام روزه نذرى يا استيجارى بر عهده او(2) باشد،

    مى‏تواند در همان اعتكاف ، روزه نذرى يا اجاره‏اى خود را بجاى آورد.ولى اگر نذر اعتكاف بدين گونه بوده است كه روزه براى اعتكاف يا به خاطراعتكاف باشد،

    كفايت از روزه نذرى يا اجاره‏اى نمى‏كند. (3)

    27- انسان مى‏تواند نذر كند، در سفر روزه بگيرد و به نظر برخى مراجع معظم تقليد، حتى هنگام سفر هم مى‏تواند نذر كند كه روزه بگيرد

    و در اين صورت اعتكافش صحيح است . به يك استفتاء توجه كنيد:


    28- س : آيا در مسافرت مى‏شود روزه در سفر را نذر كند؟

    آيات عظام خامنه‏اى ، سيستانى ، بهجت : مى تواند.

    آيت الله مكارم : اشكال دارد ولى اگر نذر كرد، احتياط آن است كه به نذر خود عمل كند.

    آيت الله فاضل: خير.


    29- س : آيا هر گونه روزه، ولو استيجارى و ... براى اعتكاف كافى است ؟

    آيت الله فاضل: خير، بلكه روزه اعتكاف بايد به نيت كسى باشد، كه اعتكاف به نيت او انجام مى‏گيرد، لذا كفايت روزه استيجارى و غيره

    براى كسى كه در نيت خود اعتكاف نموده محل تأمّل و اشكال است.

    آيت الله مكارم : كفايت روزه استيجارى براى اعتكاف مشكل است .

    آيت الله بهجت : كافى است .



    -----------پاورقی--------------------------------

    1- آيت الله مكارم : روزه استيجارى بنابر احتياط واجب كفايت نمى‏كند.

    آيت الله فاضل: بنابر احتياط واجب ، روزه براى ديگرى خواه استيجارى باشد يا مثلاً فضاى روزه پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است باشد

    اگر اعتكاف براى همان كسى كه برايش روزه مى گيرد نيست كفايت نمى‏كند.

    2- آيت الله فاضل: اگر نذر كرده باشد كه ايام معينى معتكف شود نمى‏تواند براى آن ايام روزه استيجارى قبول كند.

    3- آيت الله گلپايگانى : مگر آنكه هر دوروزه را قصد كند كه در اين صورت،اعتكافش صحيح است هر چند به جهت مخالف با نذر گناه كرده است .

    نظر حضرت آيت الله صافى به دست نيامد.

  9. #9
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اجازه اعتكاف‏



    30- اين افراد بدون اجازه، نمى‏توانند معتكف شوند:

    * زن بدون اجازه شوهرش، در صورتى كه اعتكاف موجب از بين رفتن حق او باشد، بنابراين احتياط واجب (1) اجازه او لازم است.(2)

    * فرزندبدون اجازه والدين ، در صورتى كه اعتكاف او موجب اذيت و آزار آنان باشد واگر موجب اذيت و(3) آزار آنها هم نباشد احتياط مستحب است اجازه بگيرد.(4)

    * كسى كهدر استخدام ديگرى است ؛ مانند برخى از كارگران و كارمندان ، در صورتى كهقرار داد اجاره به گونه‏اى است كه منفعت اعتكاف را نيز در بر مى‏گيرد؛

    يعنى اعتكاف با عمل به اجاره منافات دارد.


    31- در اعتكاف ، بلوغ شرط نيست، بنابراين اگر كودك مميز معتكف شود، صحيح است.



    -----------------پاورقی-------------------------------------------------------

    1- آيت الله اراكى : نسبت به دو روز اول اجازه لازم است.

    2- آيت الله گلپايگانى ، آيت الله صافى: اجازه لازم است و اگر موجب از بين رفتن حق او نباشد، اجازه او براى اعتكاف لزومى ندارد ولى

    بدون اجازه شوهر نمى‏تواند از خانه بيرون رود. بنابراين جايز بودناعتكاف بستگى به اجازه شوهر دارد وچنانچه اجازه ندهد، اعتكاف باطل است .

    آيت الله سيستانى : اگر توقف او در مسجد بدون اجازه شوهر حرام باشد، اعتكافش باطل است .

    آيت الله خويى: اگر منافات با حق شوهر داشته باشد اجازه او لازم است و اگر منافات نداشته باشد و روزه او مستحبى باشد،

    بنابراين احتياط واجب بازهم اجازه لازم است .

    3- آيت الله گلپايگانى: بنابر احتياط واجب، ولى اگر فرزند را نهى كنند و مخالفت با آنان سبب اذيت و آزارشان باشد اعتكاف باطل است .

    4- آيت الله اراكى: نسبت به فرزند اجازه والدين شرط است و نسبت به زن اجازه شوهر بنابر احتياط واجب لازم است.

  10. #10
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: اØ*کام اعتکاف

    بسم الله الرØ*من الرØ*یم

    مدت اعتكاف‏


    32- مدت اعتكاف Ø*داقل سه روز است Ùˆ در كمتر از آن صØ*ÙŠØ* نيست ولى در زياده Ø*دى ندارد. ولى اگر پنج روز معتكف شود،

    روزششم را نيز واجب است بماند، بلكه بنابر اØ*تياط واجب، هرگاه دو روز اضافه كرد، روز سومش هم بايد بماند،

    پس اگر هشت روز معتكف شد، روز نهم هم واجب است .

    33- اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است ، بنابراين اگربعد از طلوع فجر، ولو با چند(1) دقيقه تأخير به مسجد برسد آن روز جزواعتكاف

    به Ø*ساب نمى‏آيد Ùˆ چنانچه قبل از مغرب روز سوم، اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار Ø*رامى كرده ØŒ اعتكاف نيز باطل است .

    34- سه روز اعتكاف باشبهاى آن است كه Ø*داقل سه روز Ùˆ دو شب در وسط است، بنابراين نمى‏تواند شبها را از مسجد خارج شود،

    يا نذر كند كه سه روز بدون شبها در مسجد معتكف شود.

    35- اگر انسان نذر كند كه دو روز معتكف شود نه بيشتر از آن، اينگونهنذر باطل است ولى اگر مقيد نكرده كه‏(2) بيشتر نباشد نذر صØ*ÙŠØ* است Ùˆ

    واجب است كه روز سوم را نيزبماند.

    36- س : منظور از روز در اعتكاف چيست؟


    آيات عظام تبريزى ØŒ بهجت ØŒ مكارم: منظور از روز طلوع فجر است تا غروب آفتاب چنانچه در اØ*كام نماز ذكر شده است .

    37- س: اگر كسى نذر كند، سه روز منفصل اعتكاف كند آيا نذرش منعقد مى‏شود؟ نذر اعتكاف كمتر از سه روز چه؟

    آيت الله بهجت : منعقد نمى‏شود.

    آيت الله صافى:الف : منعقد نمى‏شود. ب : اگر مقيد به كمتر از سه روز باشد منعقد نمى‏شود.


    38- س: آيا بيشتر از سه روز مى‏توان اعتكاف كرد به طورى كه آن زياده، قسمتى از يك روز يا قسمتى از يك شب باشد.

    آيت الله تبريزى: مانعى ندارد.

    39- س : كسى كه پنج روز در اعتكاف بوده: آيا روز ششم بر او واجب است؟

    آيت الله تبريزى: واجب است.


    --------------------------پاورقی-----------------------------------------
    1- آيت الله خويى، آيت الله سيستانى: بنابر اØ*تياط واجب تا مغرب.

    آيتالله مكارم: تا غروب آفتاب.

    2- آيت الله خويى، آيتالله سيستانى : اگر همين اعتكاف مستØ*بى معروف را نذر كرده باشد. باطل است، ولى اگر اين اعتكاف نباشد.

    مثلاً مقصودش ماندن در مسجد باشد. صØ*ÙŠØ* است.

  11. #11
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    مكان اعتكاف‏


    40- اعتكاف تنها در مسجد صحيح است ، بنابراين اگر كسى در خانه خود يا در تكيه، يا حسينيه يا در حرم معتكف شود صحيح نيست و

    ازمساجد نيز تنها در اين مساجد، اعتكاف صحيح است .


    * مسجد الحرام

    * مسجد النبى (ص)

    * مسجد جامع كوفه‏

    * مسجد بصره (1)

    * و به قصد رجاء مى توان در مسجد جامع هر شهر معتكف شد.(2)(3)


    41- در اين مسأله فرقى بين مردان و زنان نيست، بنابراين اگر دختران و بانوان بخواهند معتكف شوند، بايد در يكى از همين مساجد باشد.

    42- س: آيا اعتكاف در غير مساجد جامع؛ مثل نماز خانه دانشگاه‏ها رجاءاً اشكال دارد يا نه؟ در صورت صحت، آيا احكام اعتكاف؛

    از قبيل ترك محرمات جارى مى‏شود يا خير؟


    آيت الله خامنه‏اى: رجاءاً اشكالى ندارد.

    آيت الله بهجت : ظاهراً جايز نيست و احكام اعتكاف را ندارد.

    آيت الله فاضل:اعتكاف در مسجد جامع رجاءاً صحيح است و در غير از مساجد جامع جايز نيست.

    آيت الله سيستانى : مشروع نيست و احكام آن را ندارد.

    آيت الله مكارم : اعتكاف بايد فقط در مساجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع مسجدى است كه قشرهاى مختلف شهر در آن شركت كنند.

    آيت الله تبريزى : اعتكاف بايد در مسجد جامع شهر باشد و اعتكاف در غير مساجد جامع صحيح نيست.

    43- س : آيا انسان مى‏تواند نذر كند كه در شهر ديگرى معتكف شود؟

    آيت الله تبريزى : مانعى ندارد، بايد روزه‏اش در آنجا صحيح باشد و نذر اعتكاف در شهر ديگر، نذر روزه نيست.

    44- اگر در يك شهر، دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد، در هر كدام كه بخواهد مى‏تواند معتكف شود.

    45- اگر جاى خاصى از مسجد را براى اعتكاف خود مشخص كند، چنين قصدى لغو است ، و لازم نيست حتماً در آنجا معتكف شود.

    46- اگر معتكف جنب شود و با حال جنابت در مسجد بماند اعتكاف او باطل است. چون توقف او در مسجد ، حرام است. (4)

    47- اگر جاى شخص ديگرى را غصب كند، يا عمداً بر فرش غصبى بنشيند، هر چند گناه كرده است ولى اعتكافش باطل نيست . (5)

    48- اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله ، بر فرش غصبى بنشيند، اعتكاف باطل نيست.


    49- س : اگر جاى كسى را كه معتكف بوده غصب كند، فرموده‏اند اعتكاف او باطل است، حال اگر جاهل بود يا عامد بود و حال پشيمان شده

    و جاى خود را عوض كند، اعتكاف او صحيح است يا خير؟ در صورت عمد آيا كفّاره دارد يا خير؟


    آيت الله بهجت: در فرض مذكور اعتكاف او صحيح است و در صورت بطلان كفاره ندارد.

    آيت الله خامنه‏اى: اعتكاف صحيح است و كفاره هم ندارد.

    آيت الله سيستانى: عمداً هم اگر باشد اعتكاف صحيح است.

    آيت الله فاضل: على اى حال اعتكاف صحيح است.

    آيت الله مكارم : اگر جاهل به موضوع باشد، اعتكافش صحيح است ولى اگر غصب بودن را مى‏دانسته و حكم اعتكاف را نمى‏دانسته ،

    اعتكاف او صحيح نيست و توبه در اينجا مشكل را حل نمى‏كند.

    آيت الله تبريزى : چنانچه غافل بوده ، اعتكافش صحيح است و اگر جاهل متردد بوده يا عامد بوده اعتكافش صحيح نيست. لكن كفاره ندارد.


    50- س : اگر كسى را كه زودتر از او در مسجد رفته، بيرون كند و جايش را بگيرد، اعتكافش صحيح است يانه؟

    آيت الله صافى گلپايگانى: بنابر احتياط ، اعتكاف او باطل مى‏شود، بايد اگر اتمام اعتكاف بر او واجب شده، آن را تمام نمايد و

    اگر اعاده آن، واجب است، پس از اتمام اعاده نمايد.

    آيت الله بهجت: اگر مكان منحصر به آنجا باشد بنابر اقوى اعتكافش باطل است.

    آيت الله مكارم : خالى از اشكال نيست.

    آيت الله فاضل: بلى اعتكاف او صحيح است و بطلان آن محل منع است.


    51- س : آيا گذاشتن وسائل يا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلى از مسجد مى‏شود؟

    آيت الله مكارم:هرگاه به موقع در مسجد حضور يابند بعيد نيست موجب حق سبق باشد.

    آيت الله بهجت: مى‏شود.



    ------------پاورقی-----------------------------------------

    1- در روايتى آمده است ، اعتكاف تنها در مساجدى صحيح است كه پيامبر يا وصى پيامبر در آن نماز جماعت خوانده باشد و در دو مسجد اول

    پيامبر (ص) و حضرت على (ع) و در دو مسجد ديگر حضرت على (ع) نماز جماعتخوانده‏اند و اعتكاف در مسجد جامع نيز در برخى روايات ديگر آمده

    است (وسائل الشيعه، ج 7، ص 406).

    2- به قصد رجاء ؛ يعنى به نيت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب.

    3- آيات عظام ، خوئى، گلپايگانى ، اراكى ، سيستانى ، صافى، مكارم: اعتكاف در مسجد جامع نيز صحيح است هر چند احتياط آن است كه در يكى

    از آن چهار مسجد معتكف شود.

    4- آيت الله خويى: هر چه با حال جنابت در مسجد توقف كند، جزء اعتكاف نيست.

    5- آيات عظام گلپايگانى ، اراكى، صافى: بنابراحتياط واجب اعتكافش باطل است .

    آيت الله خويى: اگر جاى كسى را غصب كند اعتكافش اشكال دارد ولى اگر بر فرش غصبى بنشيند اعتكاف باطل نيست.

    آيت الله مكارم: به احتياط واجب، اعتكافش باطل نيست.

  12. #12
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    تعريف مسجد جامع‏


    52- س: تعريف مسجد جامع چيست؟

    آيت الله گلپايگانى: مسجد جامع مسجدى است كه اغلب اوقات بيشتر از ساير مساجد جمعيت داشته باشد.

    آيت الله خامنه‏اى : مسجدى كه براى اجتماع زيادى از اهالى آنجا ساخته شده و اختصاص به گروه خاصى يا اهالى محله‏اى نداشته باشد؟


    53- س: مسجد جامعى در شهرى ساخته شده ، بعد از آن ، مسجد بسيارى بزرگترى ساخته شده و آن نيز مسجد جامع معروف گشته،

    كداميك از اين دو مسجد، شرعاً مسجد جامع مى‏باشد،و ملاك در تعيين مسجد جامع چيست ، با توجه به اينكه گاهى در اين مسجد نمازجمعه

    خوانده مى‏شود و گاهى در آن و حكم اعتكاف در اين دو مسجد چيست؟


    آيت الله خويى: در صدق جامع بودن مسجد شرط نيست كه تنها يك مسجد باشد، پس تعدد مسجد جامع در يك شهر ضررى نمى‏زند و

    اعتكاف درهر دو صحيح است، اگر جامع ناميده شود و اقامه نماز جمعه دخلى در موضوع ندارد.


    54- جامع بودن مسجد را از اين راهها مى‏توان فهميد: (1)

    * خود انسان يقين كند.

    * به طورى بين مردم مشهور باشد كه جامع بودن آن معلوم شود. (2)

    * دو نفر عادل بگويند. (3)

    * و چنانچه دو نفر در جامع بودن مسجدى اختلاف داشته باشند، با حكم حاكم نيز معلوم مى‏شود. (4)


    55- اگر انسان در جايى به اعتقاد اينكه مسجد جامع است معتكف شود، بعداً معلوم شود مسجد نيست (مثلاً تكيه يا حسينيه است) يا مسجد جامع

    نيست، اعتكاف باطل است .



    حدود مسجد


    56- پشت بام و سرداب و محراب مسجد، و هر چه به سبب توسعه مسجد آن افزوده شده جزو مسجد به حساب مى‏آيد ، مگر آنكه بدانيم؛

    جزو مسجد نيست . (5) (در صورت شك ، چنين جاهايى ، حكم مسجد را دارد)

    57- به جز سه مكانى كه در مسأله قبل گفته شد، جايى را كه انسان نداند جزومسجد است يا از متعلقات آن، (مثل حياط مسجد) حكم مسجد را ندارد

    و اعتكاف در آنجا صحيح نيست.(6)

    58- س : مسجدى كه علاوه بر شبستان ، داراى حياط و صحن و راهرو است ودر عرف همه آنها را مسجد مى‏خوانند ، آيا احكام مسجد بر آنها جارى

    است يا نه، و در صورتى كه قصد بانى معلوم نباشد، ساختن مستراح وامثال آن در يك طرف آن صحن چه صورت دارد، دليل و قرينه بر عدم مسجديت

    لازم است يا نه؟


    آيت الله گلپايگانى : با شك در آنكه صحنرا جزء مسجد قرار داده، اگر اماره‏اى بر مسجد بودن نباشد، محكوم‏( اماره -نشانه، علامت.)به مسجديت نيست،

    و اماره بر عدم ، لازم نيست.



    --------------پاورقی-----------------------------------------------------------

    1- نظر آيت الله صافى در اين مسأله به دست نيامد.

    2- آيت الله سيستانى : يا اطمينان حاصل شود.

    3- آيات عظام خويى ، فاضل، مكارم: يك نفر عادل هم بگويد كفايت مى‏كند.

    4- آيت الله گلپايگانى ، آيت الله اراكى: به هر حال ، حكم حاكم كفايت مى‏كند.

    آيت الله مكارم: حكم حاكم بنابراحتياط واجب كافى نيست.

    5- آيت الله سيستانى : در صورتى كه نشانه‏اى بر اينكه جزء مسجد است وجود داشته باشد حكم مسجد را دارد.

    آيت الله صافى : افزوده‏هاى مسجد ، تا معلوم نشود جزء مسجد است حكم مسجد را ندارد.

    6- آيت الله سيستانى : اگر نشانه‏اى بر مسجد بودن آن وجود نداشته باشد.

    آيت الله مكارم: مگر آنكه ظاهر حال دلالت داشته باشد كه جزو مسجد است .

  13. #13
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اعتكاف در دو مسجد


    59- يك اعتكاف بايد در يك مسجد باشد، پس اعتكاف در دو مسجد كه بخشى از وقت را در يكى و بخشى از آن را در ديگرى بماند صحيح نيست،

    خواه آن دو مسجد، متصل به هم باشند يا جداى از هم، آرى اگر به گونه‏اى‏(1) وصل به يكديگر باشد، كه يك مسجد شمرده شود، صحيح است .

    60- اگر در مسجد معتكف شود ولى مانعى از ادامه ماندن در آن مسجد پيش آيد، اعتكاف باطل است و(2) چنانچه آن اعتكاف، واجب باشد،

    بايد در مسجدى ديگر و اگر مانع برطرف شد، در همان مسجد، بار ديگر معتكف شود، ياقضا كند.

    61- اعتكافى را كه به سبب پيش آمدن مانع به هم خورده است، نمى‏توان پس ازآنكه مانع برطرف شد، ادامه دهد . چه در آن مسجد يا مسجد ديگر ،

    بنابراين اگر پس از يك روز اعتكاف در مسجد، مانع پيش آمد، نمى‏تواند(3) بهمسجد ديگرى برود و بقيه ايام را در آن مسجد بماند، يا بعد از آنكه مانع

    برطرف شد، برگردد و بقيه را در همان مسجد بماند.



    ----------------پاورقی-----------------------------------------------------------

    1- آيت الله مكارم : اعتكاف در دو مسجد متصل به هم اشكال ندارد.

    2- آيت الله مكارم : اعتكاف باطل نيست و ادامه آن را در مسجد ديگرى به پايان ببرد.

    3- آيت الله مكارم : به حاشيه مسأله قبل مراجعه شود.

  14. #14
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خروج از مسجد


    62- در موارد ذيل معتكف مى‏تواند از مسجد خارج شود:

    * براى گواهى دادن در دادگاه.

    * براى تشييع جنازه، در صورتى كه ميت يك نحو وابستگى به معتكف داشته باشدبه طورى كه شركت در(1) تشييع جنازه او از ضرورتهاى عرفى او به حساب آيد.

    * و براى انجام ساير كارهاى ضرورى عرفى يا شرعى، خواه واجب باشد يامستحب ، مربوط به امور دنيوى باشد يا اخروى ولى مصلحتى در آن نهفتهباشد.(2)


    63- و در اين موارد ، بر معتكف واجب است از مسجد خارج شود:

    * براى انجام غسل جنابت.

    * براى پرداخت طلب ديگران ، در صورتى كه نتواند در مسجد آن را بپردازد.

    * براى انجام كار واجب ديگرى كه لازم باشد از مسجد خارج شود.


    64- كسى كه خارج شدن از مسجد بر او واجب شده باشد ولى تخلف كند و خارج نشود، هر چند گناه كرده است ولى اعتكاف باطل نيست،

    مگر كسى كه با حال جنابت در مسجد توقف كند.

    65- اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شد، اين امور را بايد مراعات كند:


    * بيش از مقدار ضرورت و نياز بيرون مسجد نماند.

    * در صورت امكان زير سايه ننشيند. (3)

    * بلكه مطلقاً ننشيند،مگر در حال ضرورت.

    * بنابراين احتياط واجب نزديكترين راه را انتخاب كند. (4)


    66- اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف بر هم بخورد، اعتكاف باطل است .

    67- اگر به سبب فراموشى از مسجد خارج شود، اعتكافش باطل نيست . (5)

    68- س: اگر كسى از روى فراموشى محل اعتكاف را ترك كند، اعتكافش چه حكمى دارد؟


    آيت الله تبريزى :ظاهر اين است كه اعتكافش باطل مى شود.

    69- س : در چه مواردى خروج از مسجد مبطل اعتكاف است؟ و در چه مواردى مبطل نيست؟

    آيت الله صافى: اگر عمداً و اختياراً بدونضرورت عقلى يا شرعى يا عادى خارج شود، اعتكاف باطل مى‏شود و اگر براىامورى كه ذكر شد بيرون رود يا

    او را اكراه بر بيرون رفتن نمايند باطل نمى‏شود، ولى اگر نسياناً از راهفراموشى بيرون رفت اگر اتمام آن واجب شده باشد، تمام كند و اگر اعاده واجبباشد

    اعاده نمايد.

    آيت الله بهجت: خروج از مسجد با عمد و اختيار مبطل است.

    آيت الله مكارم : عمداً و اختياراً نبايد از مسجد خارج شود ولى درمواردى كه ضرورت شرعى يا عرفى داشته باشد مانعى ندارد؛مانند بيرون رفتنبراى

    قضاى حاجت و غسل جنابت و مانند آن يا امثال تشييع جنازه نزديكانى كه اگر در آن شركت نكند امر شايسته‏اى نيست.


    70- س: در مواردى كه مى‏توان از مسجد خارج شد آيا مى‏توان نشست يا در سايه رفت يا در جماعت حاضر شد؟

    آيت الله صافى: جواز بيرون رفتن براى جماعت مورد اشكال است.

    71- س : خارج شدن معتكف از مسجد در موارد ذيل چه حكمى دارد؟

    الف : براى وضو و غسل مستحبى و مسواك زدن.

    ب : جهت تلفن زدن به خانواده در موارد غير ضرورى و امور متعارف.

    ج : جهت ديدار با خانواده در بيرون و در حياط.


    آيت الله خامنه‏اى: الف - جايز است اما زياد معطل نشود.

    ب- در موارد ضرورى اشكالى ندارد و در موارد غير ضرورى اگر امور مستحبى را در بر بگيرد و طول هم نكشد اشكالى ندارد.

    ج- در بعضى موارد اشكالى ندارد، مثل رسيدگى امور خانواده و ديدن فرزندان كه عدم ديدار باعث مفسده و اشكالاتى مى‏شود.


    آيت الله بهجت: ضابطه كلى در موارد جوازخروج نيست، هر كارى كه خروج براى آن عقلاً يا شرعاً يا عادتاً لازم است ازامورواجبه باشد يا راجحه چه متعلق

    به امور دنيا باشد يا امور آخرت ولى بايد اقرب طرق را مراعات نمايد واقتصار كند بر مقدار حاجت و ضرورت، البته خروج هم به قدرى طول نكشد كه محو

    صورت اعتكاف شود.

    آيت الله سيستانى: به احتياط واجب جايز نيست،مگر در مورد حاجت ضرورى باشد.

    آيت الله تبريزى : خارج شدن معتكف از مسجد در موارد مذكور جايز نيست.

    آيت الله فاضل: مانعى ندارد، ولى تلاش كنند اين امور با سرعت انجام شده و هر چه سريعتر به مسجد برگردند.

    آيت الله مكارم: الف - براى وضو و غسل مستحبى اشكالى ندارد و براى مسواككه مقدمه آن باشد نيز اشكالى ندارد.ب - اشكال ندارد.ج - اشكال دارد.


    -------------پاورقی--------------------------------------------------------

    1- آيات عظام اراكى، گلپايگانى ، خويى: خارج شدن ازمسجد براى شركت در تشييع جنازه مطلقاً جايز است.

    2- آيت الله اراكى، آيت الله خويى: براى شركت در نماز جماعت نيزمى تواند از مسجد خارج شود.

    آيت الله سيستانى: در صورتى كه ناچار باشد بيرون رود.

    3- آيات عظام، خويى ، گلپايگانى ، اراكى: و زير سايه راه نرود.

    آيت الله صافى : بنابر احتياط واجب زير سايه راه نرود و مطلقاً زير سايه ننشيند.

    4- آيت الله مكارم : انتخاب نزديكترين راه واجب نيست، مگر آنكه اختلاف دو راه بسيار زياد باشد.

  15. #15
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: اØ*کام اعتکاف

    بسم الله الرØ*من الرØ*یم

    Ù…Ø*رمات اعتكاف


    72- آنچه بر معتكف Ø*رام است به طور اجمال بدين شرØ* است:

    * استفاده از عطريات و گياهان خوشبو

    * خريد و فروش‏

    * مجادله

    * استفاده شهوانى از جنس مخالف‏

    * استمناء (1)


    توضيØ* Ù…Ø*رمات اعتكاف‏


    73- بوئيدن عطريات Ùˆ گياهان خوشبو براى كسى كهاز آن لذت مى‏برد در Ø*ال اعتكاف Ø*رام است، پس‏(2) براى كسى كه Ø*س بويايىندارد اشكال ندارد.

    74- در Ø*ال اعتكاف ØŒ خريد Ùˆ فروش Ùˆ بنابر اØ*تياط واجب، هر نوع داد Ùˆ ستدى؛ مانند اجاره Ùˆ مضاربه Ø*رام است .

    75- هر چند داد وستد در Ø*ال اعتكاف Ø*رام است، ولى باطل كننده اعتكاف نيست.

    76- اشتغال به امور دنيوى؛ مانند خياطى، نساجى نقاشى، مطالعه و امثال آن اشكال ندارد.

    77- در Ø*ال اعتكاف مجادله در امور دنيوى Ùˆ دينى در صورتى كه به قصد غلبه بر طرف مقابل Ùˆ اظهار فضيلت Ùˆ برترى باشد Ø*رام است ØŒ

    اما اگر به قصد اظهار Ø*Ù‚ Ùˆ بازداشتن طرف از طريق باطل باشد نه تنها Ø*رام نيست، بلكه از افضل طاعات Ùˆ عبادات است.

    78- هرگونه استفاده شهوانى از جنس مخالف، نظير لمس، بوسه Ùˆ آميزش Ø*رام است Ùˆ فرقى در اين مسأله‏(3) بين زن Ùˆ مرد نمى‏باشد.

    79- در Ø*ال اعتكاف نگاه از روى شهوت به همسر خود اشكال ندارد، هر چند اØ*تياط مستØ*ب ترك آن است.

    80- استمناء نيز بنابر اØ*تياط واجب از Ù…Ø*رمات اعتكاف شمرده شده است،هر چند از راه Ø*لال آن؛ مانند بازى با همسر باشد. گر Ú†Ù‡ استمناء Ø*رام

    در هر Ø*ال Ø*رام Ùˆ از گناهان بزرگ است ولى در Ø*ال اعتكاف گناهى بزرگتر است.

    81- معتكف بايد روزها را روزه‏دار باشد و از هر كارى كه روزه را باطلمى‏كند، پرهيز كند و هر آنچه روزه را باطل مى‏كند ، اعتكاف را نيز باطلمى‏كند.

    82- اگر معتكف جماع كند اعتكافش باطل است ولى اگر يكى ديگر از Ù…Ø*رماترا مرتكب شود، اØ*كام‏(4) مفصلى دارد كه در بØ*Ø« «قضا Ùˆ كفاره اعتكاف»

    خواهد آمد.

    83- بر معتكف واجب نيست از كارهايى كه بر Ù…Ø*رم Ø*رام است؛ مثل پوشيدن لباس دوخته وكندن مو از بدن Ùˆ نگاه در آينه پرهيز كند،

    هر چند اØ*تياط مستØ*ب است.

    84- بجز مبطلات روزه، ساير Ù…Ø*رمات، اختصاص به روز ندارد، بلكه در شب نيز بايد ازآنها پرهيز كند.

    85- س : عطر و گلاب زدن يا بو كردن عطر و گلاب اعتكاف را باطل مى‏كند يا خير؟


    آيت الله تبريزى : استعمال عطر Ùˆ گلابچنانچه مستلزم بو كردن آن باشد، هر چند بر معتكف Ø*رام است لكن بطلاناعتكاف از جهت آن Ù…Ø*Ù„ اشكال است

    و اگر معتكف در روز سوم اين كار را كرده بايد اعتكافش را تمام كند.

    آيت الله سيستانى: بو كردن آنها اعتكاف را باطل مى كند.

    آيت الله بهجت:اگر با تلذذ باشد بنابر اØ*تياط باطل مى‏شود واØ*تياط واجب درصورت وجوب اعتكاف (آن است كه ) آن را تمام كند Ùˆ سپس قضا نمايد.


    86- س : آيا در صورت نياز مى‏تواند خريد و فروش نمايد؟ آيا توكيل يا نقل به غير بيع لازم است ؟(6)

    آيت الله مكارم:در صورت عدم امكان توكيل يا نقل به غير بيع اشكالى ندارد.

    آيت الله بهجت:در صورت اضطرار براى Ø*اجت خودش مانعى ندارد.


    87- س : ارتكاب سهوى Ù…Ø*رمات اعتكاف Ú†Ù‡ Ø*كمى دارد؟

    آيت الله فاضل لنگرانى: ارتكاب سهوى سائر Ù…Ø*رمات غير از جماع ضررى به اعتكاف نمى‏زند.

    آيت الله مكارم :خالى از اشكال نيست.

    آيت الله بهجت:ارتكاب سهوى ØŒ Ø*رام Ùˆ مبطل نيست.



    ------------------پاورقی-----------------------------------------------------

    1- استمناء يعنى انسان با خود كارى كند كه از او منى بيرون آيد.

    2- آيت الله سيستانى ØŒ آيت الله مكارم: نسبت به عطريان لذت بردن معتبر نيست ØŒ پس اگر بوى آن را اØ*ساس كند، هر چند لذت نبرد Ø*رام است.

    آيت الله فاضل: اگر بو را اØ*ساس مى‏كند ولى لذت نمى‏برد، بنابر اØ*تياط واجب بايد پرهيز كند.

    3- آيات عظام خويى، مكارم، سيستانى ØŒ صافى: لمس Ùˆ بوسه، بنابر اØ*تياط واجب Ø*رام است.

    4- آيت الله خويى، آيت الله اراكى: در غير جماع اگر سهواً باشد اعتكاف باطل نيست .

    آيت الله گلپايگانى، آيت الله مكارم: بنابر اØ*تياط واجب اعتكاف باطل است .

    آيت الله سيستانى : جماع نيزØ*كم ساير Ù…Ø*رمات را دارد.

    5- آيت الله مكارم: نسبت به نپوشيدن لباس دوخته Ùˆ پوشيدن لباسى مانند لباس اØ*رام ØŒ اØ*تياط مستØ*ب نيست بلكه بهتر است نپوشند،

    چون خلاف عمل افراد متشرع و ممكن است گمان بدعت نيز داشته باشد.

    6- يعنى به شخص ديگرى وكالت دهد تا از طرف او خريد و فروش كند يا به غير خريد و فروش ، مثلاً با قرض يا بخشش نقل و انتقال كنند.

  16. #16
    کاربرسایت اعتقادات آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۵-۲۳
    نوشته ها
    4,726
    سپاس ها
    0
    سپاس شده 2 در 2 پست

    Re: احکام اعتکاف

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قطع اعتكاف‏


    88- براى شناخت حكم قطع اعتكاف بايد اقسام آن را شناخت.

    اقسام اعتكاف:

    واجب معين - پس از شروع قطع آن جايز نيست.

    واجب موسّع پس از تكميل دو روز، قطع آن جايز نيست.


    مستحب

    توضيح :اگر اعتكاف ، واجب معين باشد؛ يعنى وقت مشخص داشته باشد؛ مثلاً نذر كند از 21 تا 26 ماه رمضان در مسجد معتكف شود، همين كه

    اعتكاف را شروع كرد اتمام آن واجب و قطع آن غير جايز است .

    و اگر اعتكاف، واجب موسع باشد؛ يعنى وقت آن وسعت دارد؛ مثلاً نذر كردهباشد كه امسال، يا در اين ماه سه روز معتكف شود، يا اعتكاف مستحب باشد،

    تا قبل از تكميل دو روز مى‏تواند آن را رها كند، مثلاً در روز اول، شب اوليا روز دوم، ولى اگر اعتكاف را رها نكرد و در مسجد ماند تا غروب روز سومدر اين

    صورت ، بر او واجب است كه اعتكاف را كامل كند و روز سوم را بماند.

    89- انسان مى‏تواند از آغاز ، هنگام نيت، شرط كند كه اگر مشكلى پيش آمد -مثلاً بگويد اگر هوا سرد شد - اعتكاف را رها مى‏كنم، در صورت پيش آمدن

    مانع ، رها كردن اعتكاف اشكال ندارد، حتى در روز سوم .

    90- در اعتكاف نذرى، انسان مى‏تواند هنگام خواندن صيغه نذر شرط كند كه اگر مانعى پيش آمد اعتكافم را رها كنم.

    91- س : آيا معتكف مى‏تواند به هنگام نيت اعتكاف شرط كند كه هر زمانخواست از اعتكاف خود رجوع كند؟ اگر بعد از نيت حكم شرط خود را ساقط نمود،

    آيا شرط او ساقط مى‏شود يا خير؟


    آيت الله تبريزى:مى‏تواند شرط كند و با اسقاط ساقط نمى‏شود.

    92- س : اگر شرط رجوع در وقت نذر كردن براى اعتكاف باشد چه حكمى دارد؟

    آيت الله تبريزى : مثل شرط كردن در زماننيت اعتكاف است و چنانچه اعتكاف را به عنوان وفاء به نذر مزبور انجام دهد،حتى در روز سوم مى‏تواند رجوع كند.

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. گلبرگ نیاز/نیایش (جوان و اعتکاف)
    توسط Vesal در انجمن گنجینه(ویژه نامه) مناسبت های مذهبی
    پاسخ ها: 8
    آخرين نوشته: ۰۳-۲۵-۹۰, ۱۷:۵۰
  2. قطعه ادبی /اعتکاف
    توسط Vesal در انجمن بخش ادبي مذهبی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: ۰۳-۲۵-۹۰, ۱۷:۴۳
  3. اعتکاف سنت محمدی
    توسط Vesal در انجمن گنجینه(ویژه نامه) مناسبت های مذهبی
    پاسخ ها: 32
    آخرين نوشته: ۰۳-۲۴-۹۰, ۲۰:۵۶
  4. اعتکاف
    توسط Vesal در انجمن گنجینه(ویژه نامه) مناسبت های مذهبی
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: ۰۳-۲۴-۹۰, ۲۰:۴۰
  5. ایام البیض – اعتکاف
    توسط Vesal در انجمن گنجینه(ویژه نامه) مناسبت های مذهبی
    پاسخ ها: 16
    آخرين نوشته: ۰۳-۲۴-۹۰, ۱۸:۲۷

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •