نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: حدّ لباس زن در اسلام‏

  1. #1
    مدیر ارشدمتخصص Vesal آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۷-۰۶
    نوشته ها
    21,350
    سپاس ها
    13
    سپاس شده 133 در 78 پست

    حدّ لباس زن در اسلام‏

    منابع :
    کتاب عرفان اسلامی جلد
    چھار
    نوشته: آیت الله استاد حسین انصاریان




    زن، حقّ پوشيدن لباس زربفت، حرير، ابريشم و ... و زينت نمودن به انواع اشياى گرانبها را دارد، ولى بايد اين امور به طور حتم از راه مشروع به‏دست آمده باشد و روزى مزين به اين زينت‏ها شود كه در جامعه عده‏اى در مضيقه و سختى نباشند و به هيچ عنوان حق ندارد لباس و زينت و زيبايى خود را در معرض ديد

    آنان كه خدا اجازه نمى‏دهد بگذارد؛ زن براى اداى احترام به احكام الهى و عمل كردن به دستورهاى حضرت حق چاره‏اى جز حجاب ندارد، در حقيقت حصار تقواى ابدى اوست و منافع حجاب براى خودش و اهل خانه و به خصوص جامعه قابل شمردن واحصا نيست.

    رعايت حجاب، يعنى رعايت وحى، رعايت زحمات صد و بيست و چهار هزار پيامبر، رعايت كوشش‏هاى امامان و فقيهان و عارفان و حكيمان!!

    رعايت حجاب، يعنى رعايت عفت، عصمت، اخلاق، شرف، عظمت، شخصيت!!

    رعايت حجاب، يعنى پيش‏گيرى از به هم خوردن نظام خانواده‏ها، پيش‏گيرى از زنا، پيش‏گيرى از فحشا و منكرات، پيشگيرى از روابط نامشروع يعنى جلوگيرى از ازدياد طلاق، پيشگيرى از تمام امور شيطانى.

    حجاب، حكم صريح قرآن در آيات متعددى در سوره نور، حجرات و انعام است و منكر آن به خاطر انكار ضرورى اسلام بدون شك كافر و نجس و خارج از حدود اسلام و ايمان است.

    [وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ‏

    جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏]
    «1»
    .

    و به زنان باايمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ كنند، و زينت خود را [مانند لباس‏هاى زيبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقدارى كه [طبيعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت‏] پيداست [در برابر كسى‏] آشكار نكنند، و [براى پوشاندن گردن و سينه‏] مقنعه‏هاى خود را به روى گريبان‏هايشان بيندازند، و زينت خود را آشكار نكنند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدران شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران شوهرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان [هم كيش خود] شان، يا بردگان زر خريدشان، يا خدمتكارانشان از مردانى كه ساده لوح و كم عقل‏اند و نياز شهوانى حس نمى‏كنند، يا كودكانى كه [به سنّ تميز دادن خوب و بد نسبت به اميال جنسى‏] نرسيده‏اند. و زنان نبايد پاهايشان را [هنگام راه رفتن آن گونه‏] به زمين بزنند تا آنچه از زينت‏هايشان پنهان مى‏دارند [به وسيله نامحرمان‏] شناخته شود.

    و [شما] اى مؤمنان! همگى به سوى خدا بازگرديد تا رستگار شويد.

    از آنجا كه خاندان رسالت و همسران پيامبر صلى الله عليه و آله براى تمام امت معيار هستند، دستورهايى كه در قرآن به همسران رسول اكرم صلى الله عليه و آله داده شد در حقيقت به تمام زنان داده شد، در قرآن مجيد به زنان پيامبر صلى الله عليه و آله بزرگ دستور صريح و اكيد نسبت به حجاب مى‏دهد و رعايت وجوب مسئله پوشش در آن حدى كه ناظر و بيننده به طمع نيفتد و نحوه سخن گفتن در كيفيتى كه قلوب مريض حالى به حالى نشوند

    ______________________________

    (1)- نور (24): 31.


    نسبت به زنان پيامبر صلى الله عليه و آله و تمام زنان امت عموميت دارد و بر زنان مسلمان واجب حتمى است كه از دستورهاى حق نسبت به زنان پيامبر صلى الله عليه و آله در مسئله حجاب و عفت و گفتار و دستورهاى حق نسبت به خودشان پيروى كنند.

    [يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً]
    «1»
    .

    اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو:

    چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد.] اين [پوشش‏] به اين‏كه [به عفت و پاكدامنى‏] شناخته شوند نزديك‏تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است.

    اين‏كه در ترجمه آيه بدين‏گونه آورده شد: پوشش‏هاى خود را بر تمام قامت بپوشيد. بر اساس ترجمه لغت جلباب در كتاب لغوى «المنجد» است، آنجا كه مى‏گويد:

    الجلباب: القميص او الثوب الواسع؛ جلباب: پيراهن يا پوشش گشاد است و عده‏اى فرموده‏اند: به طور دقيق جلباب پوششى است از روسرى بزرگ‏تر و از عبا كمى كوچك‏تر.

    در هر صورت زن آنچه از لباس و زينت برايش حلال است مى‏تواند، به اندازه شأنش بپوشد، ولى عشوه گرى و طنازى و خودآرايى نكند و بداند خود نشان دادن به ديگران و آن كسانى كه اسلام آنان را محرم نمى‏داند به طور قطع براى او حرام است و در صورت توجه نكردن به دستورهاى سعادت آفرين اسلام مبغوض حق و در قيامت اهل عذاب خواهد بود.

    ______________________________

    (1)- احزاب (33): 59.


    زن به هنگام خروج از خانه و به وقت روبرو شدن با نامحرمان بايد از جلباب استفاده كرده و در پوشيدن لباس زيباو زينت و بدن و آنچه مرد را به تحريك سوق مى‏دهد حتى در حرف زدن از دستورهاى الهى پيروى كرده و از محرمات خوددارى نمايد و بداند كه تمام احكام الهى و انبيا و امامان و حكيمان و ناصحان و عارفان و اوليا خدا به نفع اوست و آنان جز خير دنيا و آخرت او نظرى ندارند و توجه داشته باشند كه طى راه انسانيت و رسيدن به مدارج كمال و فراهم آوردن زمينه براى شكوفايى استعدادهاى خدادادى جز با طى طريق الهى به كمك انبيا و امامان راهى ندارد.

    بدانند در تمام اعصار و قرون، خداوند بزرگ در ميان تمام اقوام و ملت‏ها براى همگان در هر شأنى كه هستند حجت و گواه و دليل و راهنما قرار داده و فرداى قيامت در مقابل آنچه جرم داشته‏اند به خصوص در مسئله بى‏بند و بارى و بى حجابى كه ريشه نود درصد از مفاسد خانوادگى و اجتماعى است، عذر قابل قبولى نخواهد داشت.
    مرکزانجمنهای تخصصی گنجینه دانش:
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    مرکزانجمنهای اعتقادی گنجینه الهی:
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

  2. #2
    مدیر ارشدمتخصص Vesal آواتار ها
    تاریخ عضویت
    ۸۶-۰۷-۰۶
    نوشته ها
    21,350
    سپاس ها
    13
    سپاس شده 133 در 78 پست

    Re: حدّ لباس زن در اسلام‏


    الگوگيرى از پويندگان پاك‏



    آرى، خداوند فيض‏بخش توانا، از روى حكمت و رحمت بى‏پايان خود، براى اين‏كه افراد موجودات و به خصوص نوع انسان راه كمال مطلوب مقدر خويش را به آسانى پيدا كند، هميشه به نزد هر قومى سرمشق‏هايى و راهنمايانى فرستاده تا احكام او را تعليم و آنان را به راه تكامل و ترقى ارشاد و هدايت كنند.

    حكمت كامله خداوندى كه دانا به استعدادها و قابليت آفريدگان است هرگز تكليفى كه مافوق طاقت و توانايى ايشان باشد تحميل نمى‏كند و هرگز راهى را كه نرفته‏اند، بى‏بدرقه و راهبر نمى‏گذارد.

    بدين جهت دست تقدير و عنايت خداوندى در هر دوره‏اى و در نزد هر ملتى مثال‏هاى درخشانى از كمال مطلوب جسمى و روحى در پيش چشم افراد و ملت‏ها گذاشته است تا آنان را سرمشق و نمونه پيروى خود قرار دهند و آن راهى را كه ايشان مى‏روند و نشان مى‏دهند، بروند.

    اگر به ديده دقت و بصيرت تاريخ حيات و اقوام و ملل را تدقيق و مطالعه كنيم مى‏بينيم كه پيوسته هريك از ادوار تاريخ و به خصوص در روزهاى تاريك آن‏كه ظلمت خودپرستى و نادانى افق افكار مردم را فرا گرفته است، نورهاى درخشنده‏اى از علم و معرفت و فداكارى و فضيلت براى هدايت و حمايت مردم افروخته شده است.

    هيچ ملت و قومى پيدا نمى‏شود كه در ميان خود افراد ممتاز و نفوس كامل در هريك از تكامل جسمى و قلبى و عقلى نداشته باشد.

    همواره در هريك از رشته‏هاى اخلاق و علم و معرفت، رجالى كه برترى ديگران و سمت معلمى و تربيت و راهنمايى داشته باشند در هر قرنى موجود بوده است، خواه در قلمرو دين و مذهب و خواه در منطقه سياست و حكومت و خواه در دايره علم و معرفت و اخلاق و صنعت؛ هريك از ملت‏ها، نابغه‏ها و سرآمدان و پيشوايان بزرگ داشته است كه او را در شاهراه تكامل راهنمايى كرده‏اند. هر مرد متفكر منصف هر قدر هم ماده پرست باشد، اعتراف و تصديق مى‏كند كه در تاريخ بشر گاهى افرادى ظهور كرده‏اند كه از حيث فضل و دانش و قوت و قدرت و علم و شجاعت و هنر و صنعت و شرافت و فضيلت درجه مافوق بشرى را دارا بوده، به طورى كه امتياز ايشان بر مردمان مانند امتياز انسان نسبت به حيوان مى‏باشد.

    اين مردان خدايى كه سرآمد ايشان به نام انبيا و اوليا و حكما و عرفا و هاديان بشر معروفند، ارواح كامله‏اى بوه‏اند كه صفات خدايى را در نفس خود به اندازه‏اى‏

    پرورش داده بودند كه از آنان به عنوان مثال خدا، يا انسان‏هاى فوق بشر، يا نفوس ملكوتى نام برده‏اند!

    از آن جهت تشنگان باده معرفت بيانات ايشان را زلال حقيقت شمرده و حيات ايشان را سرمشق زندگى خود قرار داده‏اند.

    دانايان بينادل جهان و نفوس بيدار شده انسان همواره آرزو داشته‏اند كه پيروى از تعليمات و حيات آن هاديان بشر و آن مجريان قضا و قدر كنند و مس وجود و نفس خود را با اكسير معرفت و فضيلت آن صاحب نظران كيميا اثر مبدل به زر خالص جمال و كمال الهى سازند، اين پيروى راه ايشان را بزرگ‏ترين سعادت دانسته و اكتساب اخلاق و صفات ايشان را بهترين وسيله رسيدن به كمال مطلوب مقدر شمرده‏اند.

    گمان نمى‏رود كه در ميان علماى فنون مادى و مثبت هم، امروز كسى پيدا شود كه در عمق دل خود حرمتى نسبت به اين برگزيدگان بشر احساس نكند و يا مقام بلند و صفات كماليه اين پيشوايان نوع انسان را انكار نمايد و رسيدن به مقام ايشان را براى خود و نوع بشر آرزو نكند و مايه خوشبختى نشمارد.

    اين‏كه مردانى و نفوسى از ميان نوع بشر بدين مقام رسيده‏اند و آثار و عظمت و ابهت و قدرت از خود به يادگار گذاشته‏اند، خود دليل است بر اين‏كه اين راه بر همه افراد انسانى باز است و بلكه يگانه راهى است كه همه بايد آن را بپيمايند تا به سعادت دو جهان نايل آيند.

    اين كمال مطلوب كه در تظاهرات سه گانه جسمى، قلبى و عقلى تجلى مى‏كند چيزى بر خلاف قانون طبيعت نيست، بلكه خود نتيجه تكامل و ميوه شيرين طبيعت است؛ زيرا كه خود طبيعت هم راه پيماى كمال است و انسان به طور جدى مأمور و مكلّف است كه به وسيله قدرت‏هاى بى‏كران خدايى كه دارد، به تكميل طبيعت‏

    نيز يارى كند، ولى در اداى اين تكليف خود، وقتى مى‏تواند كامياب گردد كه قبلًا با كمك انبيا و امامان عليهم السلام و چهره‏هاى ملكوتى به تربيت و تكميل نفس خود بپردازد.

    عقل بى‏شائبه از هوى‏ها به وجود اين كمال مطلوب و به وجوب پيروى آن حكم مى‏دهد.

    اگر ما دل‏هاى خود را از آلايش هوى و هوس نفسانى و اغراض و منافع خود پرستانه پاك سازيم، يقيناً يك اشتياق بزرگ در نهاد خودمان نسبت به اين كمال مطلوب كه هدف همه بزرگان عالم بوده حس خواهيم كرد؛ زيرا كه روح مجرّد ما كه در دقايق مخصوص زندگى، موجوديت خود را براى ما محسوس مى‏سازد، از آن مقام بلند عالم ملكوتى پايين آمده و ذوق و شادى جاودانى و نافانى آن عالم، هميشه در كام او زنده است و ياد آن ايام الفت و محبت و آن حظوظ روحانى را هرگز فراموش نمى‏تواند كرد.

    بنابراين رسيدن به درجه كمال مطلوب مقدر يك احتياج فطرى و يك اشتياق غريزى و درونى روح انسانى است و اساساً غرض از هبوط روح از عالم ملكوت به عالم ناسوت و پيمودن مراحل ترقى از ميان مراتب و طبقات عالم مادى همين تكميل نفس و اكتساب انتباه و معرفت و تحصيل ادراك حقيقت يعنى رسيدن به درجه كمال مطلوب است؛ زيرا فرق است ميان بودن و ميان هشيار و توانا بودن.

    انسان ابتدا در اين عالم فاقد همه چيز جز جسم و روح خالىِ از تمام معارف است، بايد به تدريج در ضمن طى مراحل تكامل در آغوش اين جهان به مقام قدرت فعاله خالقه و معرفت مدركه بالغه ذات خود، يعنى به كمال مطلوب مقدر خويش كه اكتساب قدرت و صنعت خدايى است برسد و صعود نمايد، تا بتواند به نيابت از خداوند به ذات خالق عوالمى نو گردد و به وسيله عبوديت و طاعت به مقام ربوبيت برسد، چنانچه حضرت صادق عليه السلام فرموده: عبوديت جوهرى است‏

    كه ريشه آن ربوبيت‏
    «1»
    است و به گفته عارفان حقيقت‏بين، دوگانگى را از ميان بردارد و به مقام وحدت برسد.

    بنابراين بايد گفت: تربيت كننده حقيقى كسى است كه در نهاد خود يك حس لطيف عالى براى خدمت به تهيه وسايل تكامل جسمى و قلبى و عقلى نفوس بشر احساس كند و اين احساس يك حس مسؤوليت و يك اشتياق قوى و سوزان با يك قدرت بيكران فداكارى در دل او توليد نمايد
    «2»
    و اين حقيقت به طور كامل در نهاد انبيا و امامان عليهم السلام بود و هم اينان بودند كه با عمق وجود اتصال به وحى داشته و از عمق وجود براى نجات بشر دل مى‏سوزاندند، تمام مردان و زنان بايد بدانند كه جز با طى طريق اين بزرگواران به كمال مطلوب مقدر نمى‏رسند، دورافتادگان از اين وادى چه مردان چه زنان با بار سنگين جهل و بى‏تربيتى به عمق بيشترى از منجلاب مفاسد فرو رفته و عاقبت از اسفل سافلين جهنم سر در مى‏آورند، با اين وضعى كه گروهى از مردان و به خصوص بعضى از زنان در لباس و خوراك و اعمال و اخلاق دارند، مگر توقع خير و فلاح براى آنان مى‏توان داشت، مردى كه ابزار و عامل شيطان و زنى كه برده هوس و شهوات مردان بى‏غيرت و در هر ساعت عروس شيطانى از شياطين است مگر روى خير و سعادت مى‏بينند؟ اين انبيا و امامان عليهم السلام هستند كه با بيان پاك‏تر از گوهر خود مى‏خواهند شما را به اوج كمال مطلوب مقدر برسانند، اين هاديان راهند كه در تمام زمينه‏هاى زندگى دلسوز شمايند، اگر به فرهنگ پاك آنان بنگريد و به دستورها و احكام و حلال و حرام و قواعد اخلاقى آنان توجه كنيد، مى‏يابيد كه فقط از اين طريق است كه تمام درهاى سعادت به روى شما باز است، پس بياييد اطاعت از صاحبان زر و زور و قدرت و مال و شهوت و گناه را

    ______________________________

    (1)- مصباح الشريعة: 7، باب الثانى.


    (2)- اصول اساسى فن تربيت: 136.


    كنار گذاشته و از دام هوى و هوس هاى حيوانى خود، خويش را برهانيد و دست توسل به دامن اين برگزيدگان الهى بزنيد تا هماى سعادت بر سر شما به پرواز آمده و تاج‏
    [كَرَّمْنا]
    «1»
    بر فرق شما گذاشته شود و نشان‏
    [إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً]
    «2»
    به بازوى جان شما بسته شود! ترجمه تحت اللفظى روايت هفتم «مصباح الشريعة» را دوباره مرور مى‏كنيم:

    لباس ظاهر نعمتى است از جانب خداى تعالى به بندگان خود، براى پوشاندن جسم و عيوب و عورات و اين لباس ظاهر كرامت و عزتى است كه خداوند بزرگ به لطف و مرحمت خودبينى آدم كرامت فرموده و اين لباس ظاهر براى مردم مؤمن وسيله اداى واجبات الهى است.

    آرى، مردم مؤمن و در حقيقت عاشقان حق، همه چيز را در راه عشق او مى‏خواهند، لباس كه چيزى نيست، آنان براى او زنده‏اند و براى او مى‏ميرند و غير او را نمى‏خواهند و به غير او فكر نمى‏كنند و اگر چيزى به مصرف عشق او نرسد، گرچه همه عالم باشد، پشيزى برايش ارزش قائل نيستند.

    ______________________________

    (1)- اسراء (17): 70.


    (2)- بقره (2): 30.



    [وَخَيْرُ لِباسِكَ ما لا يَشْغَلُكَ عَنِ اللّهِ تَعالى‏ بَلْ يُقَرِّبُكَ مِنْ شُكْرِهِ وَذِكْرِهِ وَطاعَتِهِ‏]
    مرکزانجمنهای تخصصی گنجینه دانش:
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    مرکزانجمنهای اعتقادی گنجینه الهی:
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •